Ve vývoji: ZSU-23-4 Shilka

V minulých článcích jsme vám představili dvě odměnová prémiová vozidla pro nadcházející událost Battle Path „Echoes of War„. Připomeňme si, že se jedná o stíhače tanků Kurganets-25 a Khrizantema-S, na které se už teď můžete těšit. Tato velká akce ve hře ale vždy přináší více odměnových vozidel, a tak se dneska podíváme na třetí kousek, kterým bude legendární sovětské obrněné vozidlo ZSU-23-4 Shilka.

Historie vozidla

Shilka (pojmenovaná po jedné ze sibiřských řek) vznikla na počátku 60. let minulého století jako pokus poskytnout sovětským mechanizovaným silám vysoce mobilní protiletadlovou platformu, která by současně disponovala i určitou základní ochranou. Samotné označení „ZSU-23-4“ znamená „samohybný protiletadlový kanón“, první číslo označuje ráži hlavní výzbroje (23mm) a druhé pak počet kanónů (4).

Tento stroj samozřejmě nebyl první tohoto typu. Rudá armáda už od 50. let provozovala vozidlo zvané ZSU-57-2. Jak už si asi z výše uvedeného dokážete z názvu odvodit, šlo o vozidlo vyzbrojené dvěma kanóny ráže 57mm, původně postavené na silně upraveném podvozku tanku T-54. Sověti toto vozidlo do své výzbroje zavedli poté, co se ze zkušeností z druhé světové války ukázalo, že podpora spolupráce mezi pozemními jednotkami a letadly je přínosná pro obě strany a že se jedná o velmi efektivní způsob vedení boje.

Přestože ZSU-57-2 nabízelo spoustu palebné síly, šlo stále o design odpovídající době jeho vzniku – byl určen hlavně pro boj proti pomalým, vrtulovým letadlům. Jeho systém řízení palby nabízel jen základní možnosti a už v době, kdy vstoupil do služby (rok 1955), byl vlastně zastaralý. To se ostatně také potvrdilo během korejské války, kdy bylo čím dál víc zřejmé, že budoucnost patří proudovým letadlům. A na ty už ZSU-57-2 nestačilo.

To vše vedlo k tomu, že se prakticky ihned po jeho zařazení do výzbroje začalo pracovat na náhradě. Tehdy vznikly dva projekty, které si kladly za cíl splnit tento nelehký úkol. Prvním z nich bylo vozidlo s dvojitým automatickým kanónem ráže 37mm. Ten nesl název Enisey. Toto nové vozidlo bylo zkonstruováno tak, aby zhruba odpovídalo americkému M42 Duster. Druhým projektem pak bylo vozidlo se čtyřmi automatickými kanóny ráže 23mm, pojmenované jak jinak než Shilka.

Prototypy obou vozidel byly připraveny již v roce 1960 a jejich zkoušky probíhaly až do konce následujícího roku. Nicméně během různých společných cvičení se nakonec ukázalo, že Shilka je oproti Enisey podstatně účinnější (byť i Enisey nepodávala vyloženě špatné výkony). Vítězem však mohl být jen jeden, a proto se ve finále upřednostnil druhý projekt, tedy výroba Shilky. Vozidlo tak vstoupilo do služeb sovětské armády, a to již v roce 1962.

Charakteristickými vlastnostmi Shilky je její nízká hmotnost čítající přibližně 19 tun, lehká pancéřová ochrana a vysoká palebná síla čtyř vodou chlazených kanónů ráže 23mm. Díky speciální konstrukci chladicího systému bylo vozidlo schopné dosáhnout úctyhodné kadence až 3400 výstřelů za minutu. Střelba byla navíc řízena pokročilým radarovým systémem, takže bylo možné zasáhnout i rychle letící cíle. Ideální proti čím dál víc rozšířenějším proudovým letadlům.

Postupem času se ukázalo, že konstrukce Shilky byla velmi zdařilá a nadčasová. Mezi lety 1964 až 1982 bylo sestrojeno na 6500 těchto vozidel, přičemž 2500 kusů bylo vyvezeno do celého světa. Tato vozidla se podílela téměř na každém významnějším konfliktu 20. století, včetně sovětsko-afgánské války, války ve Vietnamu, v Perském zálivu a mnoha dalších. Někdy se dokonce objevily na obou stranách. Ničivá síla v kombinaci s HE granáty se často používala i proti měkkým pozemním cílům s vynikajícími výsledky.

V současnosti existuje celá řada modernizovaných variant tohoto vozidla. Shilka je stále ve výzbroji dvou desítek zemí či organizací a dodnes se používá v různých konfliktech. Účastní se například bojů o Donbas nebo syrské občanské války. Shilka je zkrátka příkladem, kdy nadčasová konstrukce vozidlu zajistila životnost a bojeschopnost i mnoho let poté, co z továrny vyjel první prototyp.

Vozidlo ve hře

Nyní si pojďme přiblížit, jak bude Shilka vypadat v Armored Warfare. Ve hře půjde o prémiové vozidlo třídy AFV na IV. úrovni. Když se ještě jednou podíváte na to, co bylo řečeno výše o skutečném vozidle, nebude pro vás asi těžké odhadnout hlavní rysy tohoto stroje v herní podobě – nepůjde tu o přesnost na velké vzdálenosti ani o těžký pancíř, ale o naprosto nekompromisní rychlost střelby. Chcete-li si udělat hrubou představu o jeho přibližných schopnostech, podívejte se o úroveň výš na XM247. Bude to něco podobného.

Nicméně než se pustíme do bližšího popisu, berte prosím na vědomí, že cokoliv tu teď bude řečeno, může se ještě značně změnit. Rozhodně se nejedná o finální parametry. Vozidlo totiž zatím nebylo řádně testováno, takže si zcela určitě ještě projde nějakými úpravami. Jedná se tedy především o koncept toho, jak by asi vývojáři chtěli, aby vozidlo ve hře vypadalo.

Začněme opět pancířem a mobilitou. Shilka bude mít v tomto směru opravdu jen velmi lehké pancéřování, které ochrání především před palbou z kulometů. Pohyblivost bude naproti tomu velmi průměrná, a to díky váze 21 tun v kombinaci se vznětovým motorem o výkonu pouhých 280 koňských sil. Maximální rychlost vozidla proto zůstane omezena na 50 km/h, stejně jako celková agilita a zrychlení. Jak si navíc můžete všimnout, vzhledem k velikosti neobstojí ani ve schopnosti maskování.

Dá se tedy říci, že půjde o poměrně zranitelný, líný, pomalý a nápadný stroj, takže průzkumník to rozhodně nebude, byť se jedná o třídu AFV. Tyto nevýhody však vykompenzují výzbroj a pozorovací schopnosti. Mimochodem, dohled bude pro danou úroveň vozidla víc než dobrý, nabídne totiž plných 440 metrů. Navíc ho ještě zvýší aktivace instalovaného radaru, která sice sníží celkovou kamufláž vozidla, ale značně rozšíří jeho schopnost odhalování nepřátel.

To nejdůležitější ale bude samozřejmě výzbroj. Tu Shilce zajistí čtyři kanóny s celkovou rychlostí střelby 3400 ran za minutu. Nebude to ale zadarmo. Vysoká rychlost střelby povede, jako je tomu u M48 GAU-8, k přehřívání hlavní. Z toho plyne, že v případě této výzbroje nepůjde o klasickou mechaniku vyvážení v podobě zásobníků munice, ale místo toho bude kontinuální střelbu narušovat neustálé přehřívání. Pokud tedy budete střílet příliš dlouho, zbraň se zablokuje a bude nutné počkat několik sekund, než vychladne.

Pokud se podíváme na použitou munici, možnosti budou poměrně pestré. Na výběr totiž budete mít hned ze tří typů nábojů. V základní výbavě najdete AP s penetrací 100mm a s poškozením 18 bodů na výstřel. Ve výzkumu pak ale bude možné dále zpřístupnit APDS s penetrací 150mm a s poškozením 15 bodů na výstřel a nakonec i PELE s penetrací 70mm a s poškozením 20 bodů na výstřel bez nutnosti probití pancíře.

Za zmínku stojí, že všechny zmíněné typy munice budou při zásahu automaticky působit menší poškození, i když neproniknou pancířem. Jedná se o stejnou mechaniku, kterou najdete u M48 GAU-8, kdy koncentrovaná palba s vysokou kadencí do jednoho místa nějaké to poškození zkrátka způsobit musí. Neumožní to sice ničit MBT čelně, ale cokoliv slabšího bude pro Shilku ideální cíl. Co je také zajímavé je schopnost zvednutí hlavní, která nabídne až +85 stupňů. Naopak sklopení bude pouze průměrné – bohužel není řečeno v jakém rozsahu.

Když to tedy shrneme, Shilka bude nesporně kralovat v poškození na nižších úrovních, což je ale vykoupenou nízkou schopností přežít. Díky tomu bude vozidlo vhodné především do PvE, ale zároveň se neztratí ani v PvP. I když tam to bude vyžadovat opravdu pečlivé plánování a dobrou strategii, nejlépe z druhé linie někde za spojeneckými MBT. Co myslíte, bude to stroj přesně pro vás? Zatím musím říci, že podle toho, co bylo napsáno, vypadá víc než zajímavě – byť se jedná o vozidlo nízké úrovně.

Nakonec nezbývá než zhodnotit vizuální zpracování vozidla. Jak je vidno z obrázků kolem, můžeme se jako obvykle těšit na velmi pěkný model propracovaný do nejmenších detailů. Jestli opravdu něco ve hře zaslouží v poslední době pochválit, tak je to právě to, že zpracování vozidel je na čím dál vyšší úrovni. A když už jsme u toho, i Shilka bude takovým menším průkopníkem. Bude totiž plně animovaná. To znamená, že se nejen aktivace radaru projeví vizuálně, na což už jsme tak nějak zvyklí z jiných vozidel. Ale v tomto případě budou při střelbě z kanónů odpadávat i vystřílené nábojnice. Tuto vlastnost mají ve hře zatím jen tanky T-90MS a T-72B, ale vozidlo s automatickými kanóny malé ráže zatím žádné.

Jak se vám tento stroj líbí? Určitě napište své dojmy do komentářů pod článkem 😉

Zdroj: https://aw.my.games/en/news/general/development-zsu-23-4-shilka


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.