Ve vývoji: XM247 Sergeant York

Jelikož se nám pomalu blíží spuštění třetího Battle Path, tvůrci hry nám postupně odhalují nová prémiová vozidla, která budou jeho součástí a která si tak budeme moct prostřednictvím této kampaně s trochou snahy vyjezdit. Jedno vozidlo nám už bylo představeno před časem, jedná se o lehký tank Griffin 120mm, o kterém jsme tu už rovněž psali. Dalším vozidlem, které bylo pro novou kampaň oznámeno, bude stroj s názvem XM247 Sergeant York. Pojďme se tedy na něj teď podívat trochu blíže.

Historie tohoto zajímavého vozidla sahá až do počátku 80. let minulého století. V podstatě se jedná o další stroj vyvinutý v rámci programu DIVAD, kdy americká armáda požadovala vozidlo schopné doprovázet americké jednotky a poskytovat jim ochranu před nepřátelskými letouny a vrtulníky. Nakonec byly do užšího výběru vybrány dva návrhy, a to projekty společnosti Ford Aerospace a General Dynamics. Obě tyto společnosti v roce 1978 obdržely smlouvu na výrobu dvou prototypů k pokročilejšímu testování.

Do roku 1980 byly tyto prototypy dodány americké armádě k otestování. Vozidlo vyrobené společností General Dynamics obdrželo označení XM246 a stejně jako ostatní vozidla programu DIVAD bylo postaveno na podvozku tanku M48A5. Osazeno bylo novou věží vyzbrojenou dvěma standardními kanóny ráže 35mm Oerlikon KDA s kadencí až 1100 ran za minutu. Naproti tomu vozidlo společnosti Ford Aerospace dostalo označení XM247 a při použití stejného podvozku s novou věží disponoval dvěma kanóny ráže 40mm L/70 Bofors s kadencí až 600 ran za minutu.

Po dlouhém testování, které mimo jiné zahrnovalo i zkoušky při bojových cvičeních, došlo k závěrečnému zhodnocení výhod a nevýhod obou těchto vozidel a jejich podobné, byť odlišné výzbroje, a nakonec bylo rozhodnuto, že vítězem se stává stroj XM247. V důsledku toho roku 1981 společnost Ford Aerospace dostala smlouvu na sériovou výrobu těchto vozidel (plánováno bylo celkem 618 kusů). V té době vozidlo XM247 taktéž obdrželo svůj oficiální název „Sergeant York“, převzatý ze jména amerického vojáka Velké války Alvina C. Yorka. Z názvu také bylo rovněž vypuštěno písmeno X.

M247 vážil asi 55 tun a jeho osádku tvořili tři muži (dva ve věži a řidič v přední části vozidla). Trup nabízel stejnou ochranu, jako tank M48A5 Patton. Nicméně věž byla oproti trupu poměrně slabě pancéřována. Přece jen se toto vozidlo nemělo zapojovat do běžných tankových soubojů. Jeho další ochranou už byla pouze schopnost vytvářet kouř. Vozidlo bylo poháněno stejným dieselovým motorem jako M48, tedy dvanáctiválcovým AVDS-1790-2D o objemu 29 litrů s výkonem 750 koní a schopným díky převodovce Allison CD-850-6A dosáhnout rychlosti až 48 km/h.

Věž vyzbrojená dvojicí automatických kanónů Bofors L/70 ráže 40mm dosahovala hodnot sklopení -5 stupňů a zvednutí až +85 stupňů. Rychlost palby se pohybovala kolem 600 ran za minutu. Munice se ke zbraním dopravovala v pásech ze spodní části vozidla. Věž byla dále vybavena radarem Westinghouse AN/APG-66 a laserovým dálkoměrem. Za zmínku stojí, že v protiletadlovém režimu bylo vozidlo schopné díky hydraulickému systému rychle a de facto bez zásahu obsluhy zacílit na blízké cíle samo. Systém ale bylo možné přepnout i do pozemního režimu, ten už se však ovládal manuálně.

Poněkud nezvyklé bylo relativně rychlé přijetí takto nového konceptu vozidla do výzbroje, aniž by prošlo hlubším testováním, jak bylo jinak v takovýchto případech zvykem. Důvodem bylo, že většina komponentů použitých na tomto vozidle byla již testována a zaběhnutá na jiných strojích. Snad až na radar Westinghouse, i když podobný typ se používal na letounech F-16. Samozřejmě americká armáda nebyla hloupá a zahrnula do smluv s Ford Aerospace řadu podmínek a požadavků. Záměrem bylo vyrobit nejprve několik prvních vozidel, otestovat je a případné problémy odstranit, aby se jim další výroba mohla vyhnout.

Výroba byla zahájena v roce 1982, přičemž počáteční kusy americká armáda dále testovala v Kalifornii. Tyto testy ale brzy odhalily, že se ve společnosti Ford Aerospace neobtěžovali opravit řadu závažných problémů, na které bylo upozorňováno již ve fázi prototypu XM247. Existovaly problémy se startováním, radarovým systémem a elektronikou, která se neustále vypínala. Hydraulika vykazovala ztráty tlaku a vozidlo bylo v zimních mrazivých podmínkách prakticky neschopné pracovat.

Jak se navíc později ukázalo, s některými výsledky testů bylo ze strany americké armády manipulováno. Například účinnost zbraní byla popsána o 300% větší než skutečná, stejně jako spolehlivost elektronických systémů. Jiné údaje byly zase úmyslně zmatené. Přestože společnost Ford Aerospace pracovala na nápravě těchto problémů, celý proces výroby vozidel byl dost nepřehledný a některé problémy přetrvávaly. To také nakonec vedlo k řadě komickým situacím, které se později mezi fanoušky obrněných vozidel staly legendárními.

Například při předvádění vozidla americkým a britským důstojníkům automatický systém zaměřování místo cvičného cíle zacílil na tribunu s delegací, což samozřejmě vedlo k následné panice. Zástupce společnosti Ford Aerospace pak přišel s vysvětlením, že den předtím bylo vozidlo umyto a to poškodilo jeho elektroniku, na což mu bylo odpovězeno otázkou, zda v Evropě prší. O několik měsíců později si jedno z vozidel popletlo rotující větrák latríny s helikoptérou a svoji značnou palebnou sílu zaměřil právě tímto směrem. Celé to dokonce vedlo do takové absurdity, že cvičné cíle musely být vybaveny radarovým zesilovačem, aby je Sergeant York vůbec našel.

V červenci roku 1984 tak proběhlo rozhodující testování v Novém Mexiku, jehož cílem bylo určit další osud těchto vozidel. Testy nedopadly moc dobře, a i když se zjevně společnosti Ford dařilo odstranit nejzávažnější problémy, systémy stále byly do značné míry nespolehlivé a nesplňovaly očekávání. M247 v takovémto stavu dokonce nemohlo ani držet krok s vozidly, které mu měly poskytovat ochranu, což bylo nepřijatelné. Posledním hřebíčkem do pomyslné rakve pak byla zpráva o nových sovětských raketách pro vrtulníky. Tyto střely z poloviny 80. let výrazně převyšovaly možnosti stroje M247. Z toho důvodu byl projekt v roce 1985 ukončen. Vyrobeno bylo celkem 65 kusů.

Zatímco po ukončení výroby proběhlo vyšetřování pro možné podvody, jehož výsledkem byl odchod několika vysoce postavených důstojníků americké armády, včetně čtyř generálů, kteří pracovali jako poradci ve společnosti Ford Aerospace, osud již vyrobených vozidel byl ještě smutnější. Většina z nich skončila jako cvičné cíle. Do dnešní doby se zachovaly asi čtyři nebo pět kusů. Tři z nich jsou v muzeích ve Spojených státech a jeden nebo dva stále slouží jako cíle pro cvičné střelby.

V Armored Warfare bude XM247 Sergeant York prémiové průzkumné vozidlo na V. úrovni získatelné jako první odměna v rámci Battle Path s názvem Patriot. Následovat ho bude nedávno oznámený lehký prémiový tank Griffin 120mm VIII. úrovně jako druhá odměna za postup v kampaní. Co se týče XM247, tak jak napovídá jeho vzhled, půjde o těžké AFV se spoustou palebné síly. Než si ho ale popíšeme trochu podrobněji, berte prosím na vědomí, že uvedené údaje se ještě mohou v důsledku testování změnit.

XM247 bude poněkud připomínat větší, těžší a pomalejší, ale také lépe vyzbrojený AMX-13 DCA. Pokud tento stroj vlastníte v garáži, tak si asi dovedete představit, co vám Sergeant York nabídne. Vzhledem k úrovni však pancíř nebude jeho hlavním rysem. Bude sice schopen odolat nějaké palbě, ale velká věž bude více či méně zranitelná vůči všemu, včetně lehkých autokanónů. Nepůjde tedy o průlomové vozidlo do první linie. Ovšem ani mobilita neoslní. S trupem a motorem tanku Patton bude akcelerace zhruba stejná, i když v tomto případě bude disponovat vyšším výkonem, cca 900 koní, oproti původnímu vozidlu.

Místo toho bude vozidlo XM247 poskytovat efektivní palebnou podporu na střední až dlouhé vzdálenosti. Díky poměrně přesným kanónům ráže 40mm a jeho slušné rychlosti palby (400 ran za minutu pro oba kanóny dohromady) zvládne způsobit mnoho poškození každému cíli. Jako munici bude používat granáty typu HE-I s oblíbeným bonusem na zapálení nepřítele a granáty typu AP s penetrací 200mm a poškozením 50 bodů na výstřel. Zbraně navíc nebudou střílet v dávkách závislých na zásobníku, protože munice je v pásech. Stačí tedy jen držet levé tlačítko myši a udržovat nepřátelský tank v zaměřovači. Samozřejmě, pokud tak ale budete činit dlouho, přesnost se bude s délkou palby snižovat.

Celkově by vozidlo mělo mít velmi vysoké poškození za minutu, zejména proti lehce pancéřovaným cílům. K tomu mu navíc bude pomáhat velmi slušný rozsah sklopení zbraňového systému -5° až +85° podpořený rychlým otáčením věže. Jak už jste ale asi správně vydedukovali, tento stroj vzhledem k jeho velikosti nebude disponovat příliš dobrým maskováním. Koneckonců, v podstatě jde o podvozek z hlavního bitevního tanku s ještě větší věží. Výsledkem bude vynikající dohled 415 metrů, ale velmi slabý kamuflážní faktor na úrovni 16%. Sergeant York má ale ještě jedno eso v rukávu, a tím je radar, který mu umožní zvýšit dohled až na 450 metrů, nicméně za cenu další ztráty kamufláže o 4%.

Tím jsme si představili další nový tank, který se nám v dohledné době chystá do hry jako odměna pro nadcházející Battle Path. Jak se vám tento stroj líbí? My v redakci tedy musíme uznat, že ač tento stroj pro nás třeba nebude úplně ten pravý šálek kávy, tak zpracování jeho modelu ve hře je opravdu úžasné. No, posuďte sami. Nevypadá ten tank úchvatně? Doufejme, že i starší modely tanků ve hře se někdy dočkají takovéhoto detailního zpracování. A vy nám mezitím můžete do komentářů pod tímto článkem napsat, co si o tomto stroji myslíte.

Zdroj: https://aw.my.com/gb/news/general/development-xm247-sergeant-york

9 komentářů

Přeskočit k formuláři pro komentář

    • hobit22 on 14. 11. 2019 at 23:44
    • Reakce

    Tihle kropiči-kulomeťáci a rakeťáci mě docela otravují

      • Iosifek on 15. 11. 2019 at 8:35
      • Reakce

      To máš recht. 🙁

    • bond on 15. 11. 2019 at 22:28
    • Reakce

    Jak přesně napsáno výše,tito kropiči a raket´áci prakticky zničily tuto hru..Většina lidí chtěla hrát MBT tanky,ale ty se od 0.18 nedaj hrát ,jak jim oslabily pancíř .MBT v současnosti jsou loveny a lidi co je hrají , právem znechuceni-důsledek je ,že PVP v hlavním čase hraje max -600-800 lidí, PVE to hraje něco přes 2000 lidi-zdroj ruské oficialní fórum, na fóru velká anketa aby hra vrátila zpět jak byla v roce 2016 , kdy v Evropě to hrálo 15000 lidí a v Rusku přes 20 000 lidí.

      • Najlvin on 16. 11. 2019 at 0:22
      • Reakce

      MBT se dají hrát pořád. Já vlastně skoro nic jiného ani nehraji. Jen se už holt člověk nemůže tak moc spoléhat na neprůstřelný pancíř. Dříve podle mě byly MBT až moc silné. I kdyby to vrátili do předchozího stavu, lidi by se stejně nevrátili. Hra by hlavně potřebovala pořádnou reklamu, to je celé 🙂

      • Beeda2004 on 16. 11. 2019 at 2:05
      • Reakce

      pokud by to hralo 2800 lidi tak by tu hru uz davno zrusili, protoze by se jim nevyplatila udrzba servru ani dalsi vyvoj hry

    • bond on 16. 11. 2019 at 8:39
    • Reakce

    Já též hrával hlavně MBT , a dle mého mínění tyto tanky slabé až do 9 tieru.Rusové navrhují aby již 6 tier ochranu proti raketám, kropiči by měli mít nižší penetraci a snížit maskovací faktor. Já nenapsal ,že AW hraje 2800 lidí …napsal max.současně,což je rozdíl.

    • bond on 16. 11. 2019 at 9:03
    • Reakce

    Najlvine-hra AW je známá mezi hráči ,ale lidé znechuceni tím co napsal dříve….vezmi si hru WoT jak masivní hra v roce 2012-2014,než ve velkém používat goldová munice. AW v roce 2016 fantastické bitvy s T-54-již slušný pancíř..AW NA STEAMU SI STÁHLO VÍCE JAK 200 000 LIDÍ……. SKUTEĆNĚ TO SOUČASNĚ HRAJE JEN 210-240 LIDI….WoT BLITZ HRAJE 15000 lidi současně-lidi chtějí aby ten tank něco vydržel , a nebyl zmasakrovan neviditelným kropičem…. https://steamdb.info/app/443110/graphs/

      • Najlvin on 16. 11. 2019 at 11:49
      • Reakce

      Udáje o počtu hráčů ze Steamu nemůžeš brát vážně, protože 90% lidí hraje Armored Warfare přes původní klient My.comu a ne přes Steam. Steam tyhle informace čerpá ze svých zdrojů, takže lidi hrající přes My.com klienta do toho nezapočítává. A těch bude většina.

      S pancířem je to problém. V AW jsou tanky přesné, protože se hraje na weakspoty. To pak můžeš mít pancíře kolik chceš, ale když potkáš někoho, kdo ví, kam tě probije, tak je ti ten pancíř stejně na nic. Dříve to bylo naopak otravnější, protože se klidně potkaly dva tanky, které se nebyly schopné vzájemně probít. Weakspoty byly příliš malé. Tím neříkám, že není pořád co vylepšovat, ale ta hra mi teď přijde o mnoho zábavnější.

      Co se týče těch rychlopalných tančíků, tak je třeba si zase uvedomit, že on narozdíl od MBT nemá pancíř vůbec žádný a navíc ho s MBT stačí trefit dvakrát a je po něm. Takže samozřejmě musí mítt nějaké výhody jinde, jinak by ty stroje ve hře neměly vůbec žádný smysl a nikdo by je nehrál. To mě už spíše víc vadí neviditelná zakempená TD.

    • Iosifek on 18. 11. 2019 at 9:19
    • Reakce

    Počty hráčů se neustále snižují, to je vidět na čekačkách v prime-time.
    AW je šíleně nevybalancovaná a celá koncepce lítá ode zdi ke zdi.
    Každý mód je vlastně samostatná hra a má jiné požadavky na balanc tanků.
    Balanc dělají dle statistik, né dle skutečných vlastností. Jak něco vyčuhujem dostane to nerf, málo kdy buf. Tak de-facto hrajeme se šrotem.
    Takhle zmršili Obj. 640 a spoustu dalších tanků.
    AW chybí ucelená vysvětlení herních mechanik, takže často ani staří hráči netuší, jak ty mechaniky fungují. Kombinováno s tím, že je ta hra čím dál složitější, je to vražedné.
    V PvE to tak nějak celé funguje. Pokud si tedy odpustíš jezdit s čím chceš ty a jezdíš s tím co si mapa žádá. To jsou asi tak 4 tanky na tieru..
    GO je věčně přecpané campers.
    PvP by potřebovalo snížit dohledy o 20%, a stáhnout vykreslovací vzdálenost z 810m na 700m. A byla by z toho jiná hra, hratelnější.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.