Ve vývoji: Type 74 neboli STB

Pokud jste hráli World of Tanks, jistě budete znát i tank STB, který v této hře završuje linii japonských středních tanků. Jak se ale nyní zdá, tak nám právě tento tank, respektive jedna z jeho pozdějších variant s označením Type 74, brzy přijede i do hry Armored Warfare. Půjde totiž o první z několika prémiových vozidel, které bude možné získat v rámci nové a dosud nepředstavené kampaně Battle Path zaměřené na aktuální asijskou sezónu Spirithaven. Než si ale o tomto stroji povíme něco víc, pojďme si nejprve trochu přiblížit jeho historii.

Jak to začalo

Historie tohoto vozidla sahá de facto až do 50. let minulého století. V té době reformovaná poválečná armáda Japonska, silně ovlivněná americkou přítomností, disponovala převážně tanky Shermen a Chaffee z přebitků americké armády. Jenže tato vozidla se postupem času, zejména v souvislosti se specifickými terénními podmínkami typickými pro tuto ostrovní zemi, ukázala jako nevhodná. To také krátce nato vedlo k obnovení vývoje vlastních tanků, šitých na míru právě pro těžké japonské prostředí.

Po zkušenostech z korejské války, kdy se tanky Chaffee ukázaly již jako definitivně zastaralé, padlo rozhodnutí o vývoji nového bitevního tanku. Prvotní úvahy uvažovaly o něčem v hmotnostní kategorii lehkých tanků, ovšem se silnou výzbrojí dostatečnou k tomu, aby si poradila se sovětskými středními i těžkými tanky té doby. Za vzor si japonští konstruktéři vzali tanky jako Leopard 1 nebo AMX 30. Padesátá léta totiž byla érou rychle se rozvíjejících technologií, včetně protitankových řízených střel. Bylo tedy jasné, že silný pancíř na bojištích moderní války již nemá takový význam, a proto byl kladen mnohem větší důraz na pohyblivost.

Prvním postaveným tankem byl Type 61. Kombinoval nízkou hmotnost s kanónem ráže 90mm, který byl schopen prostřelit prakticky jakákoliv sovětská vozidla z 50. let. Do služby byl zařazen v roce 1961, přičemž se vyráběl až do roku 1975. V té době byl už ovšem zcela zastaralý. Konec konců, již v 60. letech Sověti disponovali tanky T-55 a T-62. Japonci si nicméně byli nedostatků svého tanku dobře vědomi a i přes pozdější snahy o modernizaci výzbroje dělem ráže 105mm bylo již v roce 1965 rozhodnuto ve prospěch vývoje úplně nové generace vozidla.

Tento nový program nesl označení STB, kde označení ST znamená tank a B druhý program vývoje (první program nesl označení STA). Během 60. let, ještě před rokem 1965, došlo k vyvinutí specifických komponentů pro případné budoucí stroje. Jednalo se o hydraulické odpružení podvozku, silnější motor o výkonu víc než 700 koní a dělo ráže 105mm. Tyto prvky měly nový tank předurčit pro boj v opravdu obtížných podmínkách japonských ostrovů.

Během následujících let byla vyvinuta zkušební platforma pro tyto nové komponenty označovaná jako ST-T. Po sérii úspěšných pokusů byly následně navrženy a postaveny také dva prototypy s označením STB-1 a STB-2 a do značné míry i úspěšně otestovány. Šlo o vozidla s hmotností okolo 38 tun, poháněná motorem Mitsubishi o výkonu 750 koní, což umožňovalo maximální rychlost až 53 km/h. Výzbroj pak tvořilo dělo ráže 105mm sestrojené na základě britského Royal Ordnance L7. Zbraň se nabíjela ručně a mohla používat střelivo typu APDS, HEAT a HEP-T.

Základní rozsah sklápění zbraně byl +9 až -6 stupňů. Díky hydraulicky odpruženému podvozku šlo ale tento úhel zvětšit až na hodnoty +15 až -12 stupňů. Zbraň byla navíc velmi přesná díky integraci nejmodernějších technologií, jako byl balistický počítač nebo laserový dálkoměr. Celkově byli Japonci se svým návrhem i technickým řešením spokojeni a další čtyři iterace prototypů mezi lety 1970 a 1971 byly již jen o zdokonalení stávající konstrukce a snížení nákladů na výrobu.

Jeden z prototypů tanku STB byl na veřejnosti poprvé představen v roce 1972. Díky svému elegantnímu řešení a oblým liniím oprávněně poutal pozornost, čímž si získal zasloužený zájem. V listopadu roku 1973 byl pak návrh tanku přezkoumán, a to na základě posledního prototypu STB-6, a následně schválen pro sériovou výrobu – tentokrát již pod oficiálním finálním označením Type 74.

Tank byl produkován firmou Mitsubishi Heavy Industries, a to mezi lety 1975 až 1988. Celkem bylo vyrobeno 893 vozidel. Až na menší úpravy, jako vylepšení motoru, šlo o stroje shodné s prototypy. Zejména pak co se týče pancíře. Nicméně i když byla konstrukce dobrá a osvědčila se, šlo v době zařazení tanku do služby přece jen o již poněkud zastaralý stroj. Vinu na tom nesl především dlouhý vývoj a nemožnost větších investic, hlavně kvůli poválečné obnově Japonska.

I z toho důvodu byl už v roce 1977 zahájen nový vývojový program, tentokrát nazvaný TK-X, jehož cílem bylo vyvinutí další generace bitevních tanků. Tento program nakonec vyústil v tank Type 90, který mimochodem v Armored Warfare najdete rovněž. Ten byl však po dlouhém vývoji k dispozici až v roce 1990. O rok později se Sovětský svaz rozpadl a hlavní hrozba ohrožující Japonské ostrovy tak pominula. Zbytek příběhu asi není potřeba připomínat.

Přestože se tank Type 74 vyráběl až do konce studené války, zůstává ve službě japonské armády prakticky dodnes, alespoň tedy částečně. V současné době je postupně kus od kusu vyřazován z provozu a nahrazován jinými vozidly, jako je například bitevní tank Type 10 nebo Type 16 MCV. Nikdy nebyl nasazen ve skutečné bitvě. Příležitost k boji dostal jen proti takovým nepřátelům, jakou je například světově proslulá Godzilla – tedy pouze ve filmech. To však nic nemění na tom, že se jedná o velmi zajímavý stroj.

Jak to bude ve hře

Jak už bylo naznačeno v úvodu tohoto článku, v Armored Warfare bude Type 74 prémiovým bitevním tankem na V. úrovni. Půjde o jeden z pěti prémiových strojů, které bude možné získat v novém Battle Path. Celkově by se mělo jednat spíše o standardní MBT s dobrou palebnou silou (přibližně na úrovni plně vyzkoumané M60A3), posílenou plně nastavitelným odpružením umožňujícím využívat naklápění nejen vpřed a vzad, ale i do boků. Půjde tak o vozidlo vůbec nejnižší úrovně, které touto funkci bude ve hře disponovat.

Následující parametry, které jsou zde uvedeny, berte prosím s rezervou. Jedná se o prvotní návrhy, jak by vývojáři chtěli mít vozidlo ve hře nastavené. Jednotlivé statistiky se mohou během vývoje a balancování ještě měnit. Proto uvedená čísla nemusejí být konečná.

Z článku o historii tohoto stroje jste asi již odvodili, že co se týče pancéřování tanku, nebude to zrovna jeho silná stránka. Stejně jako reálná předloha bude i ve hře tank disponovat pancířem vyrobeným z oceli, jen nepatrně silnějším než má Leopard 1. Přední část bude přinejlepším schopna odrazit kinetické střely tanků V. úrovně, ale zbytek pancéřování bude tenčí, a proto bude vozidlo také zranitelnější. Nicméně tento tank má být především o palebné síle a mobilitě.

Když už zmiňujeme mobilitu, neboli pohyblivost, tak tu bude zajišťovat motor o výkonu 750 koní. Díky hmotnosti 38 tun to bude stačit na to, aby vozidlo bylo schopné dosáhnout maximální rychlosti 60 km/h se zrychlením z 0 na 32 km/h během 5,5 sekund. Jeho rychlost otáčení trupu pak bude činit 35 stupňů za sekundu. Díky zabudované hydraulice podvozku bude navíc možné snížit siluetu celého tanku a získat tak lepší kamufláž za cenu dohledu a obratnosti.

Co se palebné síly týče, tak tu bude zajišťovat výzbroj v podobě standardní japonské kopie britského kanónu L7 105mm, který bude používat munici typu APFSDS (průbojnost 400mm), HESH (průbojnost 250mm) a samozřejmě HE. Zbraň bude zhruba srovnatelná s ostatními zbraněmi vozidel na stejné úrovni. Čas nabíjení bude přibližně 6,3 sekundy a přesnost 0,11. Bude mít ovšem vynikající depresi a elevaci v rozsahu -8 až +9 stupňů a s použitím hydrauliky dokonce -14 až +15 stupňů. Navíc půjde o zbraň s jedním z nejvyšších poškození za minutu ve své třídě a úrovni.

Tolik zatím k novému tanku. Bližší informace o tom, kdy se nám další Battle Path do hry dostane, zatím nejsou známy. Stejně tak není jasné, jaká další vozidla by se mohla v odměnách objevit. I když jisté indicie zde jsou. Hlavní odměnou by například mohl být prémiový tank X. úrovně Type 10, který byl v článku taktéž zmíněn a ve hře zatím chybí. To jsou ale jen pouhé spekulace. I tak se už ale těšíme. STB, nebo chcete-li Type 74, je rozhodně hezký a zajímavý stroj. A jeho zpracování ve hře rozhodně nevypadá špatně, stejně jako vizuální model propracovaný do nejmenších detailů. No, snad nebudeme muset čekat moc dlouho…

Zdroj: https://aw.my.games/en/news/general/development-type-74

4 komentáře

Přeskočit k formuláři pro komentář

    • Mirek58 on 7. 4. 2020 at 15:04
    • Reakce

    Zdravím, ohledně tanku Type 74 na 5 úrovni, podle ruských hráčů to nebude nikdo hrát[většina lidí hraje AW na 7-8 tieru].
    Ze zvědavosti jsem zhlédl jak se nyní hraje ta debil** hra od Wargamingu-míněno WoT…také jsem ji hrál 2011/2014.
    Správně tam říkáš , že pracují na nové hře…ano pracují pravděpodobně na hře Exkalibr pro konzole nové generace. Hra WoT,
    je pro ně velký propadák…Na konzolích nová tanková hra nebude konkurovat hře WoT na pc a tudiž nehrozí odliv hráču. Ber
    tyto informace jako velmi nezávazně, je to nejméně 2 roky co zaslechl tyto informace-od té doby ticho….

    1. No neříkal bych, že je WoT propadák . Je to pořád jejich nejvýdělečnější hra, díky které to dotáhli takhle daleko. Jinak já si v AW klidně pětky zahraji. Přes den se dá hrát i na těhle menších tierech, takže já se na tančík těším 🙂

    • Mirek58 on 7. 4. 2020 at 18:00
    • Reakce

    Ahoj-to si mě blbě pochopil, vnuk hraje Wot na konzoli od toho roku 2015 a bylo tam až 50 000 hráčů- konzole xbox360.
    Nyní má novou konzoli ps4 a má 2 účty na konzol Wot.-konzole nejsou propojeny. Tudiž má přehled o počtu hráčů, nyní
    na obou konzolích hraje něco kolem 20 000 lidí-což propad více jak 40 000 …což je skutečně propadák té hry.

    • Iosifek on 8. 4. 2020 at 8:44
    • Reakce

    Neřekl bych, že v AW jsou nejhranější 7-8 tier. Nejkratší čekací časy jsou na T9-T10.
    Pokud ovšem nemyslí Spec. Ops., ale to jsou dvě různé kategorie obtížnosti a pro ty platí T8 a T10, ne rozpětí. tedy největší tier vzledem k účelu (assignmenty + denní/týdení úkoly), a obtížnosti.
    Určitě se snadněji plní úkol na 20 odjetí ve Spec. ops. se 7 artinou (PLZ-89,má zásobníka , 8 ne), než s 8. Neřkuli s 9-10.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.