Ve vývoji: TR-85M1 Bizonul

Dnes se podíváme na poslední prémiový tank, který se nám do hry dostane jako součást odměn v nadcházející kampani Battle Path „Wars of the Past„. Po již dříve představených strojích 2S38 Derivatsiya, T-15 Kinzhal a především naší T-72M4CZ jde tak o čtvrté vozidlo, které si budete moct vyjezdit téměř zdarma. A co že je to vlastně za vozidlo? Tentokrát se dostala řada na rumunský tank TR-85M1 Bizonul. Vypadá fakt úžasně, tak si ho trochu představme blíže.

Historie tanku

Bizonul („Bizon“) je posledním přírůstkem v řadě rumunských bojových tanků jejichž historie sahá až do 70. let 20. století. V éře Varšavské smlouvy bylo Rumunsko v rámci komunistického bloku do určité míry jakýmsi vyděděncem, který se vydal „vlastní cestou“ k socialismu, podobně jako Albánie nebo bývalá Jugoslávie. Pro jeho diktátora Nikolaje Ceausesca se to stalo hlavním problémem po invazi do Československa v roce 1968. Rumunsko bylo spolu s Albánií a Jugoslávií jednou z mála zemí sovětského bloku, která se jí neúčastnila. Nebylo to však proto, že by se Ceausescovi líbil proces demokratizace v 60. letech – naopak, nenáviděl reformisty jako „kontrarevolucionáře“. Skutečným důvodem, proč invazi odsoudil, byla obava, že se Sověti budou vměšovat do jeho vlastních záležitostí.

V důsledku toho začalo Rumunsko vyvíjet vlastní (téměř kompletně lokálně vyráběnou) řadu středních tanků, podobnou zhruba řadě T-54/55. Už v roce 1952 se Rumunsko rozhodlo, že bude vyrábět vlastní tanky. Cílem bylo stát se ve výrobě moderních zbraní zcela nezávislým na Varšavské smlouvě, a to především proto, že se Rumunsko (podobně jako bývalá Jugoslávie) jednoduše nemohlo dostat k nejnovějším zbraním kvůli svému statusu „nespolehlivého spojence“.

Prvním tankem těchto domácích vozidel byl prototyp TR-77, zkonstruovaný v roce 1974. Označení znamenalo „rumunský tank, model 1977“. Následovala sériová verze s označením TR-580 (číslo znamenalo výkon motoru), přičemž skutečná výroba začala v roce 1979. Do roku 1985 bylo vyrobeno 405 těchto tanků. Na rozdíl od některých zdrojů nebyl tento tank upravenou T-55, i když se v něm zjevně dost inspiroval. Jeho výzbroj (kanón ráže 100mm vycházející z rumunského protitankového kanónu) i motor (místní upravená verze motoru V-2) byly vlastní výroby. Vše na tanku bylo poměrně primitivní, zhruba na úrovni základní verze tanku T-55.

Souběžně s vývojem výše zmíněného tanku pracovali rumunští inženýři na novém motoru založeném na konstrukci MTU použité v tanku Leopard 1 (jehož plány byly získány tajně). Práce byly dokončeny v roce 1985. Kombinací tanku TR-580 s tímto novým motorem vznikla varianta nazvaná TR-85 (nebo také TR-85-800), protože motor měl výkon přibližně 800-830 koní (zdroje se liší). Tato varianta pak byla zavedena do výroby v letech 1986-1990, kdy bylo vyrobeno zhruba 400 vozidel.

V roce 1990 si Rumunsko již nadále takovou výrobu nemohlo dovolit a celý program na přezbrojení se po pádu komunismu zhroutil. Armáda tak měla stovky zastaralých tanků, o jejichž modernizaci se musela pokusit s velmi omezeným rozpočtem. Rumunsko však zároveň usilovalo o vstup do NATO a zoufale potřebovalo modernizaci.

Program s cílem modernizovat tanky TR-85 byl poté zahájen v roce 1994, jehož výsledkem bylo vozidlo s označením TR-85M1 Bizonul („Bison“). Tank dostal nové pancéřování, nové FCS a modernizovaný motor. V letech 1997-2009 bylo na tento standard modernizováno 54 až 56 vozidel a ta dodnes zůstávají ve výzbroji jako nejmodernější rumunské tanky.

Tank ve hře

Ve hře Armored Warfare bude TR-85M1 Bizonul prémiovým hlavním bojovým tankem V. úrovně a také jednou z hlavních cen kampaně Battle Path „Wars of the Past“. V ní ho najdete konkrétně na 20. ranku. Než si však o tomto vozidle ve hře povíme víc, ještě jedno upozornění. Všechna uvedená čísla jsou, ostatně jako obvykle, zatím jen předběžná. Vozidlo stále nebylo testováno, takže se řada jeho parametrů bude nejspíš ještě měnit.

Tank TR-85M1 se víceméně bude podobat ostatním sovětským vozidlům V. úrovně, ale nedostatek ochrany bude kompenzován zvýšenou pohyblivostí a palebnou silou, což ho do určité mírný přiblíží spíše k třídě lehkých tanků. Celkově by se dal nejlépe přirovnat k tanku T-55M1.

Vozidlo bude mít průměrný kompozitní pancíř bez jakýchkoli aktivních či pasivních opatření, ale pohyblivost mu zajistí motor o výkonu 900 koní, což bude na jeho váhu 50 tun docela dost. Maximální rychlost tak dosáhne až 60 km/h, přičemž tu bude možné zvýšit ještě pomocí dalšího výzkumu. Toto vylepšení konkrétně zahrne:

  • Zvýšení maximální rychlost na 75 km/h
  • Zlepšení otáčení trupu o 10%

Co se týče palebné síly, na první pohled zní dělo ráže 100mm v rámci V. úrovně poněkud nedostatečně, ale kromě průměrných hodnot průbojnosti a poškození bude obsahovat také některé zajímavé prvky, jako např:

  • Vylepšený modul, který snižuje postih z průbojnosti při střelbě na větší vzdálenost
  • Zásobník na dva náboje, který bude možné dodatečným výzkumem vylepšit na zásobník se třemi náboji

A v neposlední řadě jsou tu hodnoty maskování a dohledu, které budou opět začínat na průměrných hodnotách, ale bude je možné dále vylepšit:

  • Modul termovize poskytne lepší dohled a schopnost odhalování nepřátel skrze křoví
  • Modul speciálních pásů umožní snížit postih z maskování při pohybu vozidla

Shrnuto a podtrženo, TR-85M1 Bizonul bude vozidlo palebné podpory pro střední a velké vzdálenosti, s vynikajícími hodnotami pohyblivosti i užitečnosti, téměř jako lehký tank. Bude se hodit jak v PvP, tak v PvE, kde však bude muset zůstat spíše v týlu, aby zůstalo efektivní. Tak co, líbí se vám? Vzhledově tedy rozhodně pěkný je.

Zdroj: https://aw.my.games/en/news/general/development-tr-85m1-bizonul

2 komentáře

    • HRDSTL on 25. 11. 2021 at 11:50
    • Reakce

    Ahojte,
    Tento prichadzajuci Battle Path mi pride najhorši čo sa týka vozidiel. Jedine nová Armata vyzerá slušne 🙂

    V pre-orderi som si zakúpil access + 50k bc, tak snáď mi padne BP shope aspoň nejaka premiova X, ktorú ešte namám (Kornet-D1, Chall. SF II)

      • Lolita on 25. 11. 2021 at 11:59
      • Reakce

      Souhlasím, mně také. Nezajímá mě z toho vyloženě nic.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.