Ve vývoji: T-90A Burlak

Podle nejaktuálnějších informací bychom se měli již v půlce března dočkat aktualizace 0.35, která přinese několik nových funkcí, a doufejme, i řadu oprav. Jednou z hlavních věcí, na kterou se však můžete těšit už teď, bude nový kontrakt. Ten přinese nejen další úkoly, za jejichž plnění budete sbírat body, ale především i zcela novou odměnu v podobě prémiového tanku, který za tyto body směníte. Tentokrát odměna potěší hlavně milovníky třídy MBT, protože půjde o hlavní bitevní tank T-90A Burlak.

Trocha historie

Burlak, který převzal své jméno po slavných říčních člunech z 20. století, je výsledkem programu konstrukční kanceláře KBTM sídlící v Omsku z období mezi lety 2005 až 2009. Hlavním cílem bylo vyvinout moderní bojovou věž pro dva muže použitelnou na více různých tancích ruské armády, a to včetně starších T-72, T-80 a T-90. Při vývoji bylo využito zkušeností z předchozích projektů, zejména z Black Eagle. To se také do značné míry promítlo do finální konstrukce věže.

Důvodů, proč k tomuto kroku byla vybrána právě konstrukční kancelář KBTM, bylo několik. Hlavním se však zdá být fakt, že v té době byl Omsk ve složité finanční situaci a zadaný program tak byl vládní dotací. Někteří proto mají silné podezření, že celý program vlastně nikdy nebyl brán jako vážně myšlený vývoj, protože náklady na výměnu věží u stovek tanků by byly astronomické. Nicméně takovéto skryté „dotace“ nejsou v ruském vojenském průmyslu nic neobvyklého. Tak či onak, nakonec byla tato univerzální věž skutečně vyvinuta a zkonstruována.

Věž zahrnovala nový automatický mechanismus nabíjení, který nabíjel hlavní zbraň z muničního stojanu zcela netypicky umístěného v zadní části věže. Toto konstrukční řešení bylo důležité vzhledem k tomu, že tanky řady T-72/90 a T-64/80 neměly stejné mechanismy nabíjení. Sjednocení této důležité části strojní výbavy tak eliminovalo potřebu vyrábět náhradní díly pro dva odlišné systémy. Celý mechanismus byl umístěn ve věži, aby bylo zajištěno, že celou věž lze použít na více typech trupu.

Na spodní straně byla věž výrazně delší a její zadní část je díky zásobníku munice značně prodloužená. To, co bylo na celém mechanismu automatického nabíjení nejzajímavější, byla ale skutečnost, že se jednalo o systém dvojitého podávání. Po technické stránce se však nejednalo o úplně nový koncept, protože podobné řešení bylo použito již u tanku Object 640. Díky tomuto systému bylo ovšem možné poměrně rychle přepínat mezi různými typy nábojů.

Samotná věž byla svařovaná, s čelními kompozitními prvky. Základní tvar věže asi nejvíc připomínal T-90A. Jejím dalším zajímavým prvkem a současně i výrazným rysem byl netypický design ERA pancéřování. Panely ERA totiž byly umístěné směrem od spodu na horu a nikoliv ze shora dolů, jak bylo v ostatních případech obvyklé. Díky tomu se vzhled věže stal nezaměnitelný. Tento pancíř byl také vysoce modulární a mohl být snadno vyměnitelný přímo v bojových podmínkách. Konstrukce navíc umožňovala i pozdější upgradovaní na efektivnější ERU, která by přišla v budoucnu.

Mezi další ochranná opatření patřila možnost instalace systému Shtandart hard-kill APS (který používal i tank Object 195) a samozřejmě odpalovačů kouřových granátů. Součástí byl i dálkově ovládaný protiletadlový kulomet ráže 12,7mm umístěný na pravé straně věže. Hlavní výzbrojí pak mělo být moderní dělo 2A46M-5 ráže 125mm s hladkým vývrtem. Jednalo se o stejný typ jako u pozdějších verzí tanku T-90A po roce 2005. Zbraň měla nést moderní FCS optiku, použitou u T-90MS či T-80BVM. Velitel měl ještě k dispozici panoramatický zaměřovací systém podobný modelu PKP-72.

Patent na novou věž byl předložen mezi lety 2008 až 2009. Vyroben byl nejméně jeden prototyp, který byl ve stejném roce následně testován na podvozku tanku T-72B. Jednalo se již o mírně modifikovaný typ věže, která postrádala některé zamýšlené součásti a rozložení APS bylo také jiné. Celé vozidlo vážilo přibližně 49,5 tuny, což byl mimochodem mimořádně důležitý požadavek vzhledem k omezené nosnosti ruských dopravních letadel. Prototyp však ještě ani zdaleka nebyl dokončený a připravený na testy.

V té době se celý projekt dostal do vážných potíží. Omská konstrukční kancelář, která dlouhodobě čelila finančním potížím, byla nakonec začleněna pod Uralvagonzavod. Ten tak dostal výsledky tohoto projektu k dispozici, přičemž sám pracoval na vlastní konstrukci věže, jejíž výsledkem byly později tanky T-90MS. Za daných okolností nebyl projekt Burlak nakonec shledán jako životaschopný a k jeho definitivnímu ukončení došlo na konci roku 2009.

Vozidlo ve hře

V Armored Warfare bude T-90A Burlak prémiovým bitevním tankem VIII. úrovně. V následujících řádcích si popíšeme některé z jeho hlavních vlastností. Nicméně berte prosím na vědomí, že se zatím jedná jen o předběžné parametry. Jelikož vozidlo ještě nebylo nijak testováno, řada věcí se na něm ještě určitě změní. Jedná se tedy pouze o nastínění toho, jak by asi zhruba vozidlo mělo ve hře vypadat, aby odpovídalo představě vývojářů!

V prvé řadě, na rozdíl od skutečného prototypu, se vývojáři rozhodli umístit věž Burlak na modernější a životaschopnější platformu T-90A. V mnoha ohledech si tak tyto dva stroje budou velmi podobné, ale pár rozdílů se přece jen najde. Z hlediska ochrany například nebude Burlak vybaven soft-kill APS Shtora-2, který má T-90A (tudíž nebude mít ani schopnost supercharged APS). Namísto toho bude však vybaven standardním APS, který znáte z tanku Object 195. Nainstalovat půjde také vylepšení zvyšující ochranu modulů a rychlost oprav.

Co se týče palebné síly, bude se jednat o obdobné dělo, jaké má T-90A. Sklopení umožní rozsah -5 stupňů až +14 stupňů. Zbraň se bude samozřejmě nabíjet automaticky, čímž se dostáváme k hlavní specialitě tohoto tanku. T-90A Burlak bude totiž disponovat dvouranným Ready Rackem, kde však obě střely mají své samostatné doby nabíjení. Vystřelení jednoho náboje tedy neresetuje nabíjení druhého, tak jak je to ostatně vidět na obrázku dole.

Pokud jde o pohyblivost, celková mobilita vozidla bude zhruba stejná jako u T-90A. Při hmotnosti 49,5 tuny bude poháněno motorem o výkonu 1130 koňských sil. To samo o sobě by mělo stačit k tomu, aby tank dosáhl maximální rychlosti 65 km/h.

Musím uznat, že jako sběratel ruských MBT takovouto odměnu v kontraktu jedině uvítám. Navíc jak to tak vypadá, půjde opravdu o jedinečný kousek. A tím nemyslím jen po vizuální stránce, ale i po té hratelnostní. Jako obvykle musím pochválit pěkně zpracovaný model provedený do nejmenších detailů a líbí se mi i animované vyhazování nábojnic. Tank sám o sobě sice žádný krasavec není, ale detailní model i tyto efekty vždy potěší. Tentokrát se určitě na úkoly v kontraktu zaměřím i já. Ostatně, je to osmičkový prémiák zadarmo 😉

Zdroj: https://aw.my.games/en/news/general/development-t-90a-burlak

3 komentáře

    • Petronell on 25. 2. 2021 at 7:51
    • Reakce

    Burlak (též burlák) je označení pro člověka-tahače lodí nebo vorů proti proudu řeky v carském Rusku. Nejčastěji byli používáni na řece Volze.

      • Petronell on 25. 2. 2021 at 7:53
      • Reakce

      Objevili se na konci 16. století a v průběhu 17. století. Burlak byl nevolník, který šel a táhl po břehu za pomoci lana loď nebo vor proti proudu.

    • GerdikCZ on 25. 2. 2021 at 14:49
    • Reakce

    Prémiový tank VIII. úrovně vždy potěší. Teď už jen zbývá přibližně do 14 dnů nabrat nějakých 50 bodů na Stalkera a pak hurá na Burlaka :).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.