Ve vývoji: T-15 Kinzhal

V tomto článku se podíváme na další tank, který bude součástí následující kampaně Battle Path „Wars of the Past“. A tentokrát půjde o hlavní, nejvyšší odměnu. Jedná se o stíhač tanků T-15 Kinzhal, který bude zastávat roli prémiového vozidla na X. úrovni.

Historie vozidla

T-15 už všichni znáte – tato těžká varianta IFV na platformě Armaty byla do hry přidána již v roce 2016 a dodnes zůstává jedním z nejoblíbenějších vozidel vysokých úrovní, zejména v režimu PvE. Více o jeho historii si můžete přečíst ve speciálním článku (anglicky), ale ve zkratce – osud vozidla byl podobný jako u bojového tanku T-14. Bylo sestrojeno několik kusů předvedených během každoročních květnových oslav, ale to je vše. V tuto chvíli existuje snad tucet vozidel T-15, všechny jsou to ale více či méně prototypy.

Tím se dostáváme k vozidlu, které je předmětem tohoto článku. V roce 2019 se na veřejnosti objevila neobvyklá verze T-15. Místo standardní věže Bumerang-BM se na ní nacházel jiný bojový modul nazvaný Kinzhal. Hlavním rozdílem mezi věžemi je přítomnost kanónu ráže 57mm, což je masivní vylepšení oproti původnímu autokanónu ráže 30mm.

Tato koncepce samozřejmě není ničím novým. Platforma Armata byla představena v roce 2015 a první zvěsti o verzi s věží vyzbrojenou zbraní ráže 57mm začaly kolovat zhruba o rok později. Tehdy měl být koncept vyzbrojen starší věží s označením AU-220M a média jej běžně označovala jako „Terminátor-3“.

Modul Kinzhal zřejmě vychází z modulu AU-220M a patří do skupiny tří zbraňových platforem, které se vzájemně doplňují:

  • Věž Bumerang-BM s autokanónem ráže 30mm
  • Věž Epoch s krátkým kanónem ráže 57mm
  • Věž Kinzhal s dlouhým kanónem ráže 57mm

Modul věže Kinzhal byl vyvinut v roce 2018 konstrukční kanceláří Burevestnik a poprvé se objevil na veřejnosti během veletrhu Army 2018, i když tehdy se jednalo buď o maketu, nebo o prototyp. Finální varianta (kterou lze poznat především podle opláštěných odpalovacích trubic pro ATGM rakety) se objevila až o rok později, v roce 2019, během vojenské přehlídky na Den vítězství.

Celý modul váží asi 4 tuny a jeho výzbroj tvoří dlouhý kanón ráže 57mm (pravděpodobně nějaká verze stejného kanónu, jaký používá Derivatsiya), kulomet a dvouhlavňové odpalovací zařízení ATGM (buď Ataka, nebo Kornet). Samotné dělo střílí základní protipancéřovou nebo vysoce explozivní munici. Munice APCBC dokáže na vzdálenost 1500 metrů prorazit zhruba 100 až 120 mm oceli pod úhlem 60 stupňů. Maximální zvednutí hlavně je +60 stupňů, přičemž její sklopení umožňuje jen -5 stupňů. Odhadovaná rychlost střelby je 80 ran za minutu a věž pojme 80 nábojů.

Smyslem existence tohoto modulu pravděpodobně není jen schopnost ničit pomaleji letící cíle na větší vzdálenosti, ale také stále se zvyšující úroveň ochrany moderních západních IFV. Ráže 30mm je obecně považována za zastaralou a ustupuje se od ní, i když moderní autokanóny této ráže se stále vyvíjejí. Bojiště už není, co bývalo – buď se účastníte asymetrické války, nebo čelíte moderním protivníkům. Doby, kdy vozidla typu BMP-1 masově napadala protivníky, jsou dávno pryč.

S ohledem na tuto skutečnost ani Rusko – typicky známé přeháněním zamýšlených počtů vozidel určených pro službu – neplánuje masovou výrobu těžkého IFV jako T-15 s modulem Kinzhal. Platforma Armata je drahá a vybavení velkého množství pěchotních jednotek tímto strojem je prostě nerentabilní. Záměry jsou jasné – vyzbrojit T-15 pouze elitní, specializované jednotky. Zda se tak skutečně stane, se však teprve uvidí. V tuto chvíli existují dva nebo tři kusy tohoto vozidla, které se účastní různých expozic a přehlídek.

Vozidlo ve hře

Ve hře Armored Warfare bude T-15 Kinzhal prémiovým stíhačem tanků X. úrovně a také hlavní cenou celé kampaně. Než si o něm ale řekneme více, zde je obvyklé připomenutí: Níže uvedené parametry jsou velmi předběžné, jelikož vozidlo ještě nebylo řádně testováno. Jeho vlastnosti se tak určitě budou měnit, takže je berte jako nastínění toho, jak by vozidlo ve hře mělo zhruba vypadat.

T-15 Kinzhal se bude z větší části podobat standardnímu modelu T-15. Ochranné systémy, maskování a mobilita budou zhruba srovnatelné, ačkoli Kinzhal bude vybaven přídavným modulem zlepšující zrychlení o 15 procent.

Hlavním rozdílem bude samozřejmě odlišná věž vybavená kanónem ráže 57mm podobným tomu z vozidla Derivatsiya, které jsme si představili v minulém článku. Toto dělo však bude používat jinou mechaniku – rychlou dávku tří nábojů se zvyšující se průbojností pro každý náboj v rámci dávky (tento mechanismus je podobný mechanismu vozidla Griffin 50mm). Dělo bude používat pouze AP munici (průbojnost 520mm, poškození 92 bodů na střelu), přičemž poslední střela dávky bude schopna čelně prorazit i MBT.

Na druhou stranu bude k dispozici pouze jedno odpalovací zařízení ATGM raket se dvěma střelami Kornet (tandemová hlavice HEAT, 1300mm průbojnosti a 1100 bodů poškození na výstřel).

Zbraň bude mít také průměrnou depresi děla (-6 stupňů). Jinými slovy, tato T-15 přesune těžiště své palebné síly z ATGM raket na svůj kanón. S těmito třemi dávkami za minutu dosáhneme zhruba 24000 bodů poškození za minutu. U raket si navíc bude možné vybrat mezi dvěma režimy střelby (vzájemně se vylučujícími, půjde tedy o volitelné moduly):

  • Vylepšené odpalovací zařízení (2,7 sekundy mezi odpaly, 17 sekund nabíjení zásobníku)
  • Dvojité odpálení (odpálení dvou raket najednou, 22 sekund nabíjení zásobníku)

A to je v podstatě k tomuto vozidlu vše. Nechybí ani další funkce, které u T-15 znáte a máte rádi – tedy možnost vysazení mechanizované pěchoty nebo schopnost Supercharged hard-kill APS.

Zdroj: https://aw.my.games/en/news/general/development-t-15-kinzhal

1 komentář

    • HRDSTL on 17. 11. 2021 at 22:10
    • Reakce

    Konečne bez MBT-čka v Battle Path,.. kto ma rád progresivnu T-15 určite mu sadne aj táto prémiová.

    PVEčkari si prídu na svoje 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.