Ve vývoji: Prémiové obrněné vozidlo K21

Dalším z vozidel představených pro nadcházející sezónu Spirithaven, která by již zanedlouho měla dorazit do hry s aktualizací 0.31, je korejské obrněné vozidlo K21. To bylo vyvinuto jako náhrada vozidel série K200 z 80. let, přičemž vývoj započal koncem 90. let a první prototyp spatřil světlo světa mezi lety 2003 až 2005. Přestože se jedná o stroj kategorie IFV, tedy lehká konstrukce, byl při vývoji kladen požadavek i na vysokou míru ochrany. Důvod byl jednoduchý – snaha konkurovat ruským vozidlům série BMP-3. První prototypy rychle prošly testováním a následně byly přijaty do služby. Sériová výroba započala v roce 2015. Odhadem bylo vyrobeno na 400 kusů.

K21 IFV váží asi 25 tun, jeho posádku tvoří tři muži (velitel, střelec, řidič) a může přepravovat až devět vojáků i s výbavou. Pancíř složený z vojenského hliníku a keramických kompozitů poskytuje čelně dostatečnou ochranu proti ruským autokanónům ráže 30 mm, byť boky vozidla odolají již jen rážím 14,5 mm. Mezi další ochranné prvky patří pokročilý systém ochrany NBC, systém automatického hašení či laserový varovný systém.

Vozidlo nese věž, která je vyzbrojena korejským automatickým kanónem ráže 40mm K40 odvozeným od švédského XK40 Bofors. Díky tomu je zbraň schopna vystřelit až 300 ran za minutu, a to za použití několika typů munice. Tu tvoří náboje K219 AP-T, K237 APFSDS (penetrace až 200 mm s rychlostí 1380 m/s), K216 HEI-T a K236 HE (lze nastavit zpožděnou pojistku). Všechna tato munice je uložena v karuselu pod zbraní. Samotná zbraň je pak schopna dosahovat zvednutí o +45° a sklopení -7°, je stabilizovaná a ovládaná pokročilým systém řízení palby.

Po stránce mobility je na tom K21 rovněž velmi dobře. Pohon zajišťuje dieselový motor Doosan D2840LXE o deseti válcích a s výkonem 740 koňských sil. To stačí k tomu, aby vozidlo dosahovalo maximální rychlosti 70 km/h. Stojí za zmínku, že je vozidlo také obojživelné, nicméně tato funkcionalita vyžaduje rozmístění vestavěných plováků, které se ovšem aktivují automaticky. Ve vodě pak je K21 schopno dosáhnout rychlosti plavby až 7 km/h, což zajišťují speciálně upravené pásy vozidla.

V současné době probíhá vývoj modernizované verze K21, která zahrnuje řadu různých vylepšení. Například se jedná o protiraketovou ochranu v podobě sady ERA, Hard-Kill APS KAPS, odpalovač raket Raybolt, vylepšený motor o výkonu 840 koní či kompletně novou zbraň. Rakety Raybolt mají tandemové hlavice typu HEAT, jsou odpalovány vzhůru a sestupují na cíl ze shora, aby zasáhly zranitelnou střechu nepřátelského vozidla. Jejich rychlost letu je 580 m/s a dosah od 2,5 km až 3 km. Podle některých informací jsou tyto střely schopné samonavádění a po překonání ERA ochrany dokaží probít až 900 mm silný pancíř.

Ve hře Armored Warfare bude K21 průzkumné obrněné vozidlo (tedy třída AFV) na úrovni VIII a bude dostupné za zlaťáky u prodejce Francine De Laroche. Půjde již o modernizovanou verzi, což znamená, že vozidlo bude disponovat sadou ERA a některými dalšími ochrannými prvky, které mu zajistí čelní odolnost proti automatickým kanónům do ráže 30 mm. Navíc jako další ochranu proti ATGM raketám doplní systém Hard-Kill APS KAPS. Přesto ale stále půjde o zranitelné vozidlo, zejména proti těžším kalibrům, a navíc díky lehké konstrukci nebude mít mnoho zásahových bodů (jen 2100).

Na oplátku však K21 nabídne skvělou mobilitu, kterou bude zajišťovat dieselový motor Doosan o výkonu 840 koňských sil. Díky tomu bude vozidlo velmi pohyblivé a obratné, přičemž jeho maximální dosažitelná rychlost bude 75 km/h a zrychlení z 0 na 32 km/h pouhé 2 sekundy. Tím vynikne nad většinou AFV vozidel na stejné úrovni.

Co se týče palebné síly, bude mít vozidlo K21 na výběr ze dvou možností. První je kombinace standardního automatického kanónu ráže 40 mm K40 ve spojení s odpalovačem raket Raybolt ATGM. Druhou možností pak bude automatický kanón z modernizované verze vozidla, tedy CTAS ráže 40 mm, opět ve spojení s odpalovačem raket Raybolt ATGM. Hráči si tedy budou moct vybrat jakoukoliv z těchto dvou konfigurací a kdykoliv ji změnit. Teď se pojďme na obě zbraně podívat trošku podrobněji.

Autokanón K40 je základní zbraňový systém vozidla, ale ve hře bude doplněn odpalovačem raket pro dvě rakety Raybolt ATGM. Samotný kanón se bude chovat skoro stejně jako kterýkoliv jiný autokanón ve hře. Má zásobník na 24 ran a vysokou kadenci (až 300 výstřelů za minutu), což znamená, že je zásobník vyprázdněn poměrně rychle. Jeho opětovné nabití naštěstí nebude trvat moc dlouho. Podle aktuálně dostupných informací to budou 3,3 sekundy. Jako munice bude použit typ APFSDS (penetrace 220 mm, 65 bodů poškození na výstřel) a HE (použitelné pouze proti velmi lehkým cílům). Kanón bude nadále disponovat poměrně slušným rozsahem zvednutí a sklopení (+45° až -7°) a navíc půjde o poměrně přesnou zbraň.

Skutečnou palebnou sílu však bude představovat dvojice raket Raybolt ATGM připevněných na straně věže. Výhodou těchto raket je, že stačí nepřátelské vozidlo zaměřit pravým tlačítkem myši, po výstřelu se raketa vznese do vzduchu a automaticky padá na nepřátelský tank shora, aniž byste museli nadále manuálně mířit. Tím, že se na svůj cíl snáší ze shora, zasáhne jeho nejslabší místo – střechu. Proto není potřeba tak velké penetrace jako u běžných raket. Stejně tak poškození bude činit jedním zásahem 430 bodů, což by mělo bohatě stačit k tomu, abyste udrželi nepřítele na uzdě. Obě rakety budete moct vypálit v rychlém sledu za sebou (3 sekundy mezi výstřely), přičemž doba opětovného nabití bude 20 sekund.

Autokanón CTAS bude naopak proti předchozí zbrani odlišný v tom, že je zásoben municí z pásu a nikoliv ze zásobníku. To znamená, že zcela odpadá jakékoliv opětovné nabíjení. Zbraň tedy bude střílet nepřetržitě (podobně jako u tanku Marder 2), na druhou stranu ale rychlost palby bude pouze 200 ran za minutu. Disponovat bude municí typu APFSDS (penetrace 210 mm, 80 bodů poškození na výstřel) a HE (použitelné pouze proti velmi lehkým cílům). Zvednutí či sklopení zbraně zůstane stejné jako v předchozím případě (+45° až -7°). Stejně tak odpalovač pro dvojici raket Raybolt ATGM si i v této konfiguraci zachová stejné parametry.

Protože K21 je průzkumné obrněné vozidlo spadající do třídy AFV, bude mít možnost na bojiště vysadit i výsadek. Poslední věcí, kterou stojí za to zmínit v souvislosti s tímto novým vozidlem, je pak jeho maskování. Vzhledem k tomu, že se jedná o nepatrně menší vozidlo než třeba zmíněný Marder, jeho hodnota maskovacího faktoru se bude pohybovat okolo 32%. Navíc bude mít dohled 440 metrů. Marder však má zjevnou výhodu v množství života (2750), neboť K21 bude disponovat pouze hodnotou 2100 zásahových bodů.

Stručně řečeno, máme tu malé, lehké, mobilní průzkumné vozidlo se značnou palebnou silou, ale zároveň bez větší ochrany proti nepřátelské palbě, kterou disponují těžší vozidla. Kombinace těchto faktorů bude vyžadovat extrémně obezřetnou hru, v čemž by měla pomáhat vynikající úroveň maskovaní a pohyblivosti. Nasazení pěchoty a využití její podpory někde z nedaleké pozice zní jako dobrá strategie pro toto vozidlo, stejně jako přepadání osamělých nepřátel či jejich objíždění a napadání ze zálohy.

Tak jak se vám toto vozidlo líbí? Stejně jako ta předchozí, která jsme vám tu představili minule, vypadá docela zajímavě a my už se nemůžeme dočkat, až nám dorazí do garáže. Zatím se můžete pokochat přiloženými obrázky, na kterých stejně jako v předchozích případech model vozidla vypadá opravdu úchvatně. Nezbývá než doufat, že nebudeme muset na aktualizaci 0.31 čekat moc dlouho.

Zdroj: https://aw.my.games/en/news/general/development-k21

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.