Ve vývoji: Object 195

Pro blížící se kampaň Battle Path „Echoes of War“ nám již byla představena tři prémiová vozidla, která si formou této akce budeme moct vyjezdit. Pro ty z vás, kterým by snad předchozí články unikly, jedná se o stroje Kurganets-25, Khrizantema-S a ZSU-23-4 Shilka. Nyní se nám představuje vůbec nejvyšší odměna celé kampaně, prémiové vozidlo X. úrovně. Pokud jste ale očekávali vyslyšení proseb hráčů, aby jím tentokrát bylo cokoliv jiného než další MBT, třeba i ta prémiová artyna, zklamu vás. Hlavní odměnou v nové sezóně Battle Pathu bude totiž bitevní tank Object 195!

Historie vozidla

Object 195, jinak také někdy označovaný jako T-95 (ne, nejedná se o americkou želvu), je výsledkem stejné snahy, jako svého času Balck Eagle (Object 640). Nicméně v tomto případě má Object 195 jeden podstatný rozdíl, a tím je opravdu velké dělo, které si poradí doslova se vším, na co narazí.

Tank byl původně navržen tak, aby se stal budoucí čtvrtou generací ruských hlavních bitevních tanků. Byl vyvinut v Nižním Tagilu zkušenými konstruktéry z podniku Uralvagonzavod, kteří stáli za zrodem takových legend, jako jsou tanky T-72 nebo T-90. Vývoj byl pravděpodobně zahájen ještě v tehdejším Sovětském svazu někdy koncem 80. let, a to jako součást programu „Sovershestvovanie-88“. Ten si kladl za cíl modernizovat ruskou tankovou flotilu čímkoliv, co by ve všem překonalo tehdejší západní techniku. Zkrátka sestrojit vozidlo s bezkonkurenční palebnou silou a vysokou úrovní ochrany.

Tento program měl čtyři základní cíle:

  • Maximalizovat pravděpodobnost vyřazení nepřátelského cíle prvním zásahem
  • Maximalizovat přežití posádky při zasažení jejich vlastního vozidla
  • Integrovat vozidlo do budoucího systému velení a řízení ruských sil
  • Unifikovat podvozek vozidla tak, aby byl univerzální a použitelný pro různé jiné třídy výzbroje a aby jej bylo možné v následujících třiceti letech nadále modernizovat

Na základě těchto požadavků došlo k několika zásadním rozhodnutím. Vozidlo muselo mít více zbraňových systémů. Tyto zbraně měly používat to nejpokročilejší střelivo a měly být ovládány na dálku. Systém řízení palby měl zahrnovat pokročilou optiku i termokameru. Úroveň ochrany měla být dvakrát nebo dokonce třikrát vyšší než u jiných vozidel té doby. Motorem pak měla být dieselová nebo plynová turbína s výkonem nejméně 1500 koňských sil, včetně hydropneumatického odpružení pro dosažení co nejlepší efektivity v komplikovaném terénu a přesnosti střelby za jízdy. A v neposlední řadě mělo být vozidlo vybaveno interním elektronickým zařízením, které by signalizovalo jakékoliv problémy posádce.

Konstruktéři doufali, že vozidlo s takovýmito vlastnostmi bude schopno v boji přežít mnohem déle a že tudíž dokáže zvládnout podstatně více bojových misí a nasazení v porovnání s jinými, levnějšími stroji té doby. Vývoj postupoval dobře, nicméně s pádem Sovětského svazu došlo k jeho přerušení, a to především z důvodu nedostatku finančních prostředků. Je ovšem zajímavé, že na rozdíl od jiných podobných projektů sovětské éry byl přibližně po deseti letech vývoj opět obnoven. Tato druhá fáze vývoje probíhala mezi lety 2000 až 2008.

Nejdůležitější vlastností nového tanku Object 195 byla jeho výzbroj. Tu obstarala bezosádková věž vyzbrojená masivním, automaticky nabíjeným dělem 2A83 ráže 152mm. Munice nebyla do zbraně nabíjena z klasického uložiště, ale z karuselu umístěného pod věží. Vozidlo bylo také vyzbrojeno automatickým kanónem 2A42 ráže 30mm určeného k ničení měkčích cílů.

Oproti jiným ruským tankům byla v tomto případě posádka zcela izolována od zbraňového systému. Díky tomu mohl být počet členů snížen ze standardních tří, což je pro sovětské tanky té doby zcela normální, na pouhé dva. Oba členové byli umístěni v přední části vozidla, kde byli chráněni nejen masivním čelním pancířem, ale také vyztuženou kapslí, v níž seděli. Toto konstrukční řešení chránilo posádku nejen proti zásahům nepřátelských střel, ale především proti případnému výbuchu munice uvnitř vozidla či proti požáru.

Projekt počítal s dosud nezveřejněným typem nově vyvinutého motoru X s výkonem kolem 1500 koní, a jak bylo uvedeno výše, s hydropneumatickým odpružením. Oficiálně není typ motoru znám, ale některé zdroje spekulují nad tím, že by se mohlo jednat o dvanáctiválcový, přeplňovaný vznětový motor A-85-3 z Čeljabinsku, který dosahuje tažné síly až 1650 koní (nebo dokonce 2200 koní v přeplňované verzi). To samé platí i pro odpružení, jednalo se o jeho nový typ. I když pravděpodobně používalo některé z komponentů T-72, nešlo o žádnou kopii převzatou z jiného vozidla.

Jedním z hlavních důvodů k vývoji takovéhoto vyspělého vozidla byla potřeba vyvinout dobře chráněný tank v rámci omezení hmotnosti stanoveného ruskou armádou. Výsledkem těchto požadavků bylo, že vozidlo vážilo přibližně 52 až 55 tun a bylo ve své kategorii celkem lehké. S poměrem výkonu k hmotnosti cca 27 hp/t umožňovalo působivé hodnoty zrychlení, maximální rychlosti a celkové hbitosti, i když všechny tři tyto parametry jsou stále utajované. Publikovaná čísla (maximální rychlost 80 km/h atd), jsou jen obecné odhady.

Celkem byl vyroben jeden prototyp, který údajně prošel státními zkouškami v letech 2008 až 2010. Poté byl projekt opět přerušen pro nedostatek financí a 7. dubna 2010 následně ministrem obrany Vladimírem Popovkinem oficiálně ukončen. Důvodem ke zrušení tohoto ambiciózního projektu byl fakt, že se víc než 20 let starý projekt stával zastaralým.

V červenci 2010 byl zmíněný prototyp představen několika novinářům. Uralvagonzavod vydal pár nejednoznačných prohlášení, ale do odhalení nové platformy Armata se o vozidle již žádné nové informace neobjevily. Podobně jako Object 640 (Black Eagle) se tedy i Object 195 stal zdrojem nápadů a technických řešení použitých při konstrukci Armaty.

Vozidlo ve hře

Jak už bylo zmíněno v úvodu článku, ve hře Armored Warfare bude Object 195 prémiové MBT (hlavní bitevní tank) na X. úrovni. Půjde tak o nejvyšší odměnu v rámci příchozí kampaně Battle Path. Než se ale podíváme na jeho bližší parametry, bylo by dobré jako obvykle zmínit, že se zatím jedná jen o předběžné údaje. Tank se bude ještě testovat a na základě výsledků upravovat. Nicméně jedná se o přibližnou představu toho, jak by vývojáři chtěli, aby vozidlo ve hře vypadalo.

Ve své základní podobě bude Object 195 celkem podobný tanku T-14 Armata ve verzi s dělem ráže 152mm. Pokud tedy vlastníte standardní Armatu nebo její prémiový protějšek, asi si zhruba dovedete představit, co lze očekávat. Ochrana bude na přibližně stejné úrovni, jen s jedním rozdílem – Object 195 nebude mít schopnost Supercharged APS a dokonce nebude disponovat ani obvyklým Afganit APS. Místo toho bude vybaven starší kombinací soft-kill APS Shtora-2 a hard-kill APS s názvem Shtandard.

Co se palebné síly týče, v bezosádkové věži samozřejmě najdete osazené dělo 2A83 ráže 152mm. Na rozdíl od Armaty tu však bude k dispozici také automatický kanón ráže 30mm s vlastním doplňováním munice. To umožní přepínat mezi výstřely z hlavního děla na autokanón a způsobovat jím další poškození, zatímco se zbraň přebíjí. Nebude tak ani potřeba plýtvat drahocennou munici na slabší cíle. Pohodlnou obsluhu obou zbraní pak umožní celkem slušný rozsah sklopení a zvednutí, který bude +14 až -7 stupňů. Přesnost a rychlost střelby by pak měla zůstat stejná jako u tanku T-14 Armata, přičemž k dispozici bude munice typu APFSDS a HE ráže 152mm a APDS ráže 30mm.

Ohledně pohyblivosti víceméně platí totéž, co u tanku T-14 Armata. Celková hmotnost 57 tun a naftový motor s výkonem 1500 koní zaručí maximální dosažitelnou rychlost 70 km/h, což je na vozidlo třídy hlavních bitevních tanků zcela dostačující. K dispozici bude navíc i jedna ze tří aktivních schopností – Rapid Fire (zrychlení střelby za cenu přesnosti), Override (lepší akcelerace a rychlost za cenu manévrovatelnosti) a Top Speed (lepší pohyblivost a rychlost za cenu maskování vozidla).

Mimochodem, v souvislosti s tímto tankem se objevil také návrh speciálního skinu. Nejedná se tedy o hotový skin, ale spíše o nápad, jak by mohl vypadat. Ostatně, v každé Battle Path kampani bývá nějaký ten skin, takže půjde nejspíš o součást odměn, vztahujících se k aktuálnímu tématu sezóny. Návrh vypadá celkem pěkně a do postapokalyptického světa, kam nás nadcházející sezóna má zavést, by se hodil perfektně. Nicméně zatím není připraven ke zveřejnění, takže si na oficiální představení budeme muset ještě počkat.

A co říci závěrem? Je možná trochu škoda, že se jako hlavní odměny dočkáme opět dalšího MBT. Vlastně teď přemýšlím nad tím, jestli vůbec někdy v předchozích Battle Path kampaních bylo na pozici nejvyšší odměny i něco jiného. Na druhou stranu, sám za sebe můžu říci, že jsem za každé nové MBT jenom rád. Jinou třídu vozidel totiž skoro nehraji. A v tomto případě vypadá Object 195 skutečně na zajímavý stroj. Jak se líbí vám? Je to pro vás dostatečná motivace k tomu, abyste se do kampaně pustili taky? Určitě nám dejte vědět v komentářích pod článkem.

Zdroj: https://aw.my.games/en/news/general/development-object-195

4 komentáře

Přeskočit k formuláři pro komentář

    • Hombre73 on 17. 11. 2020 at 17:22
    • Reakce

    Tak doufám že to bude další z řady ruských OP tanků s kterými budou jejich majitelé (především ti co to za prachy budou mít již druhý den po vydání) šikanovat ostatní v PVP bitvách

    1. Tentokrát to na takový OP stroj jako CATTB nebo Obj.490 nevypadá.

      • Beeda2004 on 18. 11. 2020 at 15:12
      • Reakce

      nn ti co si to zaplati to budou mit asi 5 minut po spusteni servru po udrzbe co BP aktivuje 😀

    • Hombre73 on 18. 11. 2020 at 15:19
    • Reakce

    To se uvidí hned jak to bude na světě. Ale s jejich uvažováním bych se ani nedivil. Přinejmenším nějakou dobu. Vždycky vypustí totální nesmysl do hry a pak se najednou škrábou na hlavě, že to je asi trochu moc přes čáru, tak to musíme nějak vybalancovat a bude to tady zas furt dokola.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.