Ve vývoji: Lehký tank TAM 2IP

Jak už asi víte, aktualizace 0.37 přinese do hry několik nových funkcí. Přinese ale také zcela nový prémiový tank jakožto odměnu za další kontrakt. Půjde o vozidlo VII. úrovně, lehký tank TAM 2IP, který tak nahradí aktuální stroj Burlak. Pojďme si teď o tomto zajímavém vozidle říci něco víc.

Historie vozidla

Název TAM znamená „Tanque Argentino Mediano“, tedy v angličtině „Argentinian Medium Tank“ (argentinský střední tank). Název je tedy poměrně jasný a srozumitelný, a právě o tom TAM je. Stejně jako mnoho jiných argentinských vozidel je i tento tank zejména německého původu a jeho historie sahá až do 70. let 20. století.

Jižní Amerika je obecně, pokud jde o zbraně, opravdu zajímavé místo. Po druhé světové válce byl kontinent zaplaven levnými americkými přebytky, přičemž značná část zastaralých obrněných vozidel z druhé světové války skončila jižně od Mexického zálivu. Na tom by nebylo nic divného, ale mnoho jihoamerických armád pak tato vozidla modernizovalo a udržovalo v provozu po celá desetiletí. Některá z těchto vozidel jsou dokonce v současnosti stále ve službě.

Tento podivný stav je založen na úvaze, že ve skutečnosti není potřeba vlastnit nejmodernější výzbroj, když váš protivník má stejný „šrot“ jako vy. Zkombinujte to s obvyklou chudobou a politickou nestabilitou v těchto zemích (bránící jakékoli straně prodat jim moderní techniku) a máte dokonalý recept na to, aby tato opravdu stará výzbroj vydržela věčně. Existují samozřejmě výjimky. Například Argentina se pyšní rozvinutým domácím průmyslem a bohatstvím, kterému odpovídá, a být vyzbrojen zbytkovým harampádím ze 70. let by prostě nešlo. Zejména pak, když je vaším severním sousedem velká Brazílie, s níž vedete neustálý spor o půdu v povodí Alto Paraná.

Argentinci se nejprve snažili získat ke svým starým M3 a Firefly Shermanům ještě nějaké americké vybavení, ale USA jim je nechtěly prodat. Další možností byla Evropa, díky níž se Argentině podařilo získat 80 lehkých tanků AMX-13 jako doplněk k 180 APC tankům na bázi AMX-13. Nebylo to špatné, ale ne zrovna převratné a tato vozidla se nemohla rovnat modernějším tankům, které se začaly objevovat v 70. letech. Aby se Argentina s touto situací vypořádala, zahájila v roce 1973 společně s Německem program vývoje nového tanku střední kategorie. Ve skutečnosti je TAM spíše lehký tank než cokoli jiného, ale důvodem, proč se rozhodli pro označení střední, bylo odlišení od lehkého tanku AMX-13, který je skutečně mnohem lehčí.

Důvod, proč se rozhodli pro tuto hmotnostní a výkonnostní kategorii, byl prostý – cena a hlavně infrastruktura Argentiny. Jednak je Argentina rozmanitá země, pokud jde o typy terénu, a její silnice a mosty by šedesátitunové kolosy neunesly. Argentina proto hledala něco s palebnou silou MBT, ale v kategorii do 30 tun. Navíc chtěla použít stejný podvozek pro řadu dalších variant, především IFV, ale také SPG, samohybný raketomet, velitelské vozidlo a několik dalších. Klíčová zde byla kompatibilita dílů, protože šlo nejen o praktické řešení, ale také o něco, na co byla Argentina zvyklá u podvozků AMX-13.

Výsledkem snažení byla platforma založená na západoněmeckém vozidle Marder. Varianta tanku, o které dnes hovoříme, měla poměrně lehké pancéřování pouze z oceli (čelní ochrana proti 40mm autokanónům), ačkoli motor byl umístěn vpředu, což značně zvyšovalo šance posádky na přežití.

Tank byl vyzbrojen variantou kanónu Royal Ordnance L7 ráže 105mm, což byla v té době vynikající volba, která nabízela jak velkou palebnou sílu, tak přístup ke standardní munici NATO. Kanón byl upraven v Německu a s určitými úpravami licenčně vyráběn v Argentině pod označením FM K.4 Modelo 1L. Vozidlo poháněl vznětový motor MTU MB883 Ka500 o výkonu 720 koní, což mu, jak si jistě dovedete představit, zajišťovalo vynikající mobilitu, protože bylo velmi lehké. Jeho maximální rychlost byla 75 km/h.

Tank celkově překonával brazilské stroje M41 Walker Bulldog prakticky ve všech ohledech, čímž Argentina získala výrazný náskok. Výroba se však bohužel opozdila a brzdily ji rozpočtové škrty. Produkce probíhala v letech 1979 až 1983, kdy byla kvůli nedostatku financí zastavena. Obnovena byla až o deset let později, v roce 1994, i když jen na rok. Celkem bylo vyrobeno 256 tanků TAM a z nich 218-231 (zdroje se liší) slouží dodnes po boku rakouských lehkých tanků SK-105 Kürassier.

Samozřejmě dnes už jsou tyto tanky poměrně zastaralé a představují problém, neboť Brazílie dávno vyměnila své Walker Bulldogy za tanky Leopard 1 a M60A3TTS. Tanky TAM nebyly nikdy vyváženy, i když ne proto, že by se o to Argentina nesnažila. Mezi potenciální zájemce patřily Malajsie, Panama a Ekvádor, ale každý z těchto tendrů z toho či onoho důvodu padl. Argentina se dokonce pokusila vyvézt tanky do Íránu, v čemž jí zabránil vliv Saúdské Arábie a Izraele. V důsledku toho byl výrobní závod v roce 1995 uzavřen a všechny vyrobené tanky TAM zůstaly v Argentině.

Od roku 2010 proběhlo několik pokusů o modernizaci. Celý proces modernizací probíhal v Argentině ve společnosti Arsenal Group 601 (Agrupación de Arsenales 601). Zatím však všechny tyto pokusy ztroskotaly na nedostatku peněz. Bylo ale vyrobeno několik prototypů. Prvním z nich byl TAM 2C od společnosti Elbit s několika modernizacemi souvisejícími s palebnou silou, který však nebyl nikdy přijat, protože byl příliš drahý. V roce 2015 byl představen další prototyp – TAM 2IP.

Hned na první pohled je jasné, že za touto modernizací stojí jediný důvod – nedostatek finančních prostředků na pořízení nových MBT. Ačkoli nákup nových tanků může znít jednoduše (a na trhu je mnoho možností), není to laciná záležitost. Tanky představují pouze zlomek celkových nákladů, zbytek tvoří dodavatelský řetězec, výcvik, opravárenské zařízení, munice a mnoho dalších prvků. V tomto ohledu dává smysl, že se Argentinci rozhodli pro modernizaci stávajících strojů. S ohledem na to se zdá, že od mnoha vylepšení palebné síly u TAM 2C – včetně nových FCS a optiky pro dělo – bylo upuštěno.

Na druhou stranu vozidlo dostalo novou sadu pasivního kompozitního pancéřování, která vychází z konstrukce IMI Iron Wall, jež je většinou účinná proti různým hrozbám typu EFP. To je zvláštní volba. Proti kinetickým hrozbám nabízí pancíř poměrně slabou ochranu do ráže 14,5mm, což jsou střely ze samopalu. V kombinaci s bočním pancířem se však vozidlo stává odolným proti autokanónům do ráže 30mm. Hrozby EFP se obvykle vyskytují pouze v asymetrické válce, což není to, v čem by takovéto lehké vozidlo bylo příliš užitečné.

Prototyp varianty TAM 2IP byl dodán v roce 2016, aby prošel vojskovými zkouškami – a to bylo vše. Při zpětném pohledu je zřejmé, že projekt opět ztroskotal na chronickém nedostatku finančních prostředků Argentiny. Relativně nedávno, v únoru 2021, se objevila zpráva o „návratu Argentiny a Izraele k dřívější spolupráci“ s tím, že první dodávky modernizovaných tanků TAM jsou naplánovány na rok 2026. Zdá se, že přinejmenším v tomto směru mají TAM a program Armata mnoho společného.

Vozidlo ve hře

Jak už bylo řečeno, v Armored Warfare bude TAM prémiový lehký tank na VII. úrovni. Než se však pustíme do podrobností, je nutné si opět zopakovat, že níže uvedená čísla jsou zatím jen předběžná. Vozidlo totiž ještě nebylo řádně otestováno, takže se jeho charakteristiky budou ještě určitě měnit a měly by být proto brány jako nástřel toho, jak by přibližně mělo vozidlo ve hře vypadat.

Ačkoli se tento lehký tank vyznačuje pouze tenkým pancířem a průměrným zrychlením, bude jeho hlavní vlastností jedna věc – produkce poškození. Díky tomu se bude hodit zejména do PvE. Na druhou stranu bude také vybaven velmi speciální schopností zvanou „Laser Lock“, která se bude hodit v nejrůznějších situacích. Začněme však jako obvykle jeho pancířem. Ten tu sice je – ale to je asi tak všechno, co se dá říct. Tenké ocelové pláty tohoto tanku ho ochrání zhruba proti 30mm autokanónům, ale odrazí jen máloco jiného. Nebude zde žádný systém APS ani jiné speciální typy ochran.

Co se pohyblivosti týče, vozidlo váží 30 tun a pohání ho dieselový motor o výkonu 1000 koní, což je více než ve skutečnosti. V tomto směru je potřeba zajistit, že zrychlení nebude zaostávat za tím, co se od této třídy vozidel ve hře očekává. Předběžně se počítá s maximální rychlostí 75 km/h a zrychlením z 0 na 32 km/h za 3,8 sekundy, přičemž tuto hodnotu bude možné zkrátit na 3 sekundy odemknutím dalšího modulu ve výzkumu vozidla. Kromě toho bude od začátku k dispozici aktivní schopnost Override.

Tím nejdůležitějším ale bude palebná síla. Nemusíte se bát, tady už to bude lepší. Mnohem lepší. Tank bude totiž vyzbrojen dělem ráže 105mm, který je velmi slušný i ve své základní podobě, která zahrnuje 3,8 sekundy nabíjení, přesnost 0,1 a následující náboje:

  • M774 APFSDS (průbojnost 620 mm, poškození 400 – celkem 6316 poškození za minutu).
  • M393A3 HESH (průbojnost 410 mm, poškození 380 – celkem 6000 poškození za minutu).

Kromě toho bude možné prostřednictvím dalšího výzkumu odemknout vylepšené náboje APFSDS:

  • M1060 CV APFSDS (690mm průbojnost, poškození 450 – celkem 7105 poškození za minutu).

To však není vše. Dodatečný výzkum také nabídne na výběr mezi dvěma vylepšeními palebné síly. Prvním vylepšením bude pohotovostní zásobník na dva náboje pro zbraň s dvouvteřinovou prodlevou mezi výstřely a následnou dobou nabíjení 4,3 sekundy. Vyměníte tak trochu poškození za minutu (zhruba 100 bodů) za možnost dvojitého výstřelu. To se může hodit v situacích, kdy je dávkované poškození cennější než trvalá palba.

Druhou volbou bude nová aktivní schopnost nazvaná „Laser Lock“. Jedná se o zcela novou mechaniku, která je pro toto vozidlo jedinečná. Stisknutím tlačítka aktivní schopnosti zapnete a vypnete tuto funkci. Po aktivaci se stane několik věcí:

  • Objeví se červený laserový paprsek, který se stále větší intenzitou zamíří na cíl, a začne běžet odpočet.
  • Po krátké chvíli paprsek dosáhne maximální intenzity, čímž se schopnost aktivuje naplno.
  • V tu chvíli získáte téměř dokonalou přesnost. Vaše zbraň bude efektivně střílet na bod, na který míříte, a to doslova s laserovou přesností.

Tento paprsek neovlivní maskovací faktor vozidla, ale bude viditelný, ať už jste odhaleni nebo ne. Jinými slovy, paprsek prozradí vaši pozici a umožní nepřátelům střílet po vás naslepo. Deaktivace schopnosti také zabere trochu času a bude následováno opětovným nabitím této funkce v délce 10 sekund. Vezměte tedy na vědomí, že:

  • Laserový paprsek neprojde skrz listí, budovy ani vozidla, projde ale kouřem.
  • Jeho přesnost nebude absolutní – ačkoli zmenšuje velikost zaměřovacího kruhu téměř na bod a zlepšuje přesnost za pohybu, prudké pohyby zbraní a věží budou mít za následek zvětšení velikosti zaměřovacího kruhu (to proto, aby se zabránilo několika nezamýšleným situacím a zneužití této nové funkcionality).

Ještě jednou je třeba upozornit, že výše uvedený popis funkce dosud nebyl testován a představuje teprve počáteční fázi zpracování. Změny tedy jsou nejen možné, ale také pravděpodobné. Proto neváhejte vývojářům zaslat na oficiální Discord svou zpětnou vazbu!

Co se týče ostatních vlastností vozidla, bude mít dohled 430 metrů, 25% maskovací faktor a rychlost pohybu korby 36,55 stupňů za sekundu.

Na první pohled bude tedy TAM 2IP spíše standardním rozdavačem poškození a všestranným lehkým tankem, ale ve skutečnosti bude herní styl záviset na finální verzi schopnosti Laser Lock. Jak si jistě dokážete představit, tato schopnost bude vyžadovat důkladné testování, což je mimo jiné důvod, proč samotný tank nebude k dispozici (a to ani na mapě Alabino) hned při spuštění aktualizace 0.37. Místo toho bude kontrakt na Burlaka prodloužen o 9 dní, přičemž TAM 2IP jej nahradí až po 30. září 2021.

Vozidlo vypadá celkem zajímavě, nemyslíte. Speciální schopnost Laser Lock by z něj mohla učinit jedinečný kus techniky ve vaší garáži. Jak se vám celý koncept tanku líbí? Určitě se podělte o svoje názory a připomínky dole v komentářích 😉

Zdroj: https://aw.my.games/en/news/general/development-tam-2ip

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.