Ve vývoji: Khrizantema-S

V minulém článku jsme si představili první z řady odměn nadcházejícího Battle Pathu „Echoes of War„, kterou bude prémiový stíhač tanků Kurganets-25. Článek najdete zde. Dnes na oficiální stránce hry Armored Warfare vyšlo pokračování, a tak se formou tohoto volného překladu podíváme na druhý prémiový stroj, který zastoupí roli další odměny pro tuto velkou událost. Jednat se bude opět o ruský stíhač tanků, tentokrát však s něžným názvem Khrizantema-S (čti Chryzantéma).

Historie vozidla

Vývoj protitankových řízených střel nové generace začal v Sovětském svazu již v 80. letech minulého století, ale první rakety typu Khrizantema byly k dispozici až po jeho pádu, tedy v roce 1996. Tyto laserem naváděné střely představovaly na svoji dobu velmi pokročilou technologii, což ale také neslo za následek, že byly poměrně nákladné na výrobu. To do značné míry zamezilo jejich rozšíření. Střely mají ráži 152mm a jsou relativně velké (na délku 2,04 metru). Disponují přitom dvěma typy hlavic, a to tandemovými HEAT (9M123 a 9M123-2) nebo termobarickými (9M123F a 9M123F-2).

V obou případech jde o poměrně univerzální střely. Jejich minimální dosah činí 500 metrů, maximální pak 5km (později vylepšeno na 6km, nicméně v noci je dolet rakety jen 3,5 km). Hmotnost se pohybuje kolem 46kg, z čehož 8kg představuje hlavice. Střela po odpálení letí rychlostí cca 400 m/s a potenciál pro průraznost pancíře je někde okolo 1250mm. Lze je přitom vypustit jak z útočného vrtulníku Mi-28 Havoc, tak i z odpalovací platformy jménem Khrizantema-S.

Khrizantema-S je speciální stíhač tanků s pokročilou optikou, elektronikou a dvojitým odpalovacím zařízením. Trup vozidla vychází z BMP-3, přičemž zachována byla i jeho schopnost plavání. Dokáže sledovat více cílů najednou a ničit je na velké vzdálenosti, zatímco zbytek vozidla může zůstat bezpečně skryt za překážkou či jakoukoliv nerovností terénu.

Trup je vyroben z hliníku, podobně jako v případě zmíněného BMP-3. Je však na nejexponovanějších místech dodatečně vyztužen ocelovými deskami. Díky tomuto úspornému řešení vozidlo i přes zvýšenou hmotnost neztrácí svoji obojživelnou schopnost. Váží zhruba 18,7 tuny a má posádku složenou ze dvou členů – řidiče a operátora zbraňového systému.

První prototyp vozidla Khrizantema-S se na veřejnosti objevil již v roce 1996, a to během veletrhu EUROSATORY v Paříži. Jednalo se o počáteční variantu 9P157, která byla uvedena do provozu v roce 2005. Kolem roku 2010 se pak objevila modernizovaná varianta označená jako 9P157-2 s modernějším ukrajinským optickým systémem a s kulometem osazeným v trupu, který u původního modelu chyběl. Tato varianta byla používána až do roku 2017.

V nedávné době se objevila nová modernizovaná varianta 9P157-2 s upraveným běloruským optickým systémem, vylepšenými raketami a elektronikou. Ta prošla státními zkouškami a následně byla přijata do služby mezi roky 2017 a 2018. V téže době navíc byly původní Khrizantemy 9P157 modernizovány a došlo k osazení stejného optického systému, aby se zvýšila jejich bojová hodnota na podobnou úroveň, jakou nabízejí v současnosti upravené verze 9P157-2.Na bojišti vozidla Khrizantema-S fungují jako lovci tanků na velké vzdálenosti, a to jak při útoku, tak i při obraně. Podle ruských zdrojů jsou tyto stroje schopné zničit jakýkoliv západní tank až na vzdálenost 6km. K dnešnímu dni bylo vyrobeno na 79 těchto vozidel, z nichž 28 slouží v ruské armádě, 37 používá Ázerbájdžán a 14 bylo v letech 2010 až 2013 prodáno do Libye. Právě libyjská vozidla si zcela určitě prošla bojem během libyjské občanské války, ale výsledky jejich nasazení či jejich ztráty nejsou známy.

Vozidlo ve hře

Ve hře Armored Warfare bude Khrizantema-S prémiový stíhač tanků VIII. úrovně. Jak už jste asi pochopili z popisu jeho konstrukce, půjde o stíhač tanků určený pro boj na větší vzdálenost, vyzbrojený dvěma odpalovači pro ATGM rakety. Než se ale pustíme do popisu podrobnějších charakteristik vozidla, berte na vědomí, že vše níže uvedené jsou zatím jen předběžné návrhy. Během testování může ještě dojít k mnoha drobným úpravám jeho parametrů, nicméně nějak takto by si ho vývojáři ve hře představovali.

Začněme pancířem. Co se týče celkové ochrany vozidla, nelze čekat žádné zázraky. Jedná se o hliníkové pancéřování vyztužené ocelí. To samo o sobě zajistí na přední části vozidla odolnost proti automatickým kanónům do ráže přibližně 30mm. Zbytek trupu je ale chráněn zejména proti kulometům, takže spoléhat se na to, že něco odrazíte, by byla chyba. Vozidlo navíc nemá žádné APS, takže bude poměrně dost zranitelné vůči raketám.

Naopak pohyblivost vozidla bude vzhledem k pásovému podvozku, který má lepší vlastnosti při jízdě v terénu než běžné kolové stíhače, na celkem dobré úrovni. Stejně jako BMP-3, z jehož konstrukce se vychází, bude i Khrizantema-S dostatečně agilní. To platí i pro její akceleraci, která také nebude vůbec špatná, a to hlavně díky kombinaci nízké hmotnosti (19 tun) a výkonného motoru UTD-29 (500 koňských sil). Maximální rychlost vozidla by měla dosahovat cca 70 km/h.

Teď ale k tomu nejdůležitějšímu. Podobně jako všechny ostatní stíhače tanků, zejména pak ty vyzbrojené raketami, bude i Khrizantema-S především o palebné síle a schopnosti operovat na velké vzdálenosti. Výzbroj zajistí vylepšený odpalovač pro dvě rakety (něco na způsob použitý při konstrukci 2T Stalkera), který umožní střílet přes překážky. K dispozici přitom budou dva typy střel:

  • Tandemová raketa typu HEAT (průraznost 1200mm a 900 bodů poškození na výstřel)
  • Termobarická raketa (průraznost 80mm s ničivým výbuchem a potenciálem až 1200 bodů poškození na výstřel)

Obě rakety bude možné vystřelit v rychlém sledu za sebou (přibližně s rozestupem 2 sekundy), přičemž opětovné nabití zabere 12 až 15 sekund. Odpalovací zařízení bude mít omezený rozsah otáčení, které bude činit 85 stupňů na každou stranu od osy vozidla. Sklopení pak umožní sklon -5 stupňů, zatímco zvednutí +15 stupňů. Navíc bude možné si vybrat jeden ze dvou režimů palby – každou raketu zvlášť nebo obě odpálené najednou. Za zmínku také stojí, že například ve srovnání s Mefistem budou rakety létat mnohem rychleji.

Tuto palebnou sílu ještě doplní poměrně slušné hodnoty maskovacího faktoru (26%) a na svou třídu adekvátní dohled (380m v základu). Khrizantema-S bude ještě navíc disponovat také aktivní schopností v podobě radaru. Po jeho aktivaci sice vozidlo ztratí část ze svého maskování, ale zvýší se mu celkový dohled. O kolik, to však zatím ještě nebylo prozrazeno.

Jak tedy vidíte, půjde o docela zajímavý stroj. Z výše uvedeného vyplývá, že u tohoto vozidla bude klíčem k dosažení úspěchu střelba raket na velké vzdálenosti následovaná rychlým přemístěním na jinou pozici. Střely budou docela silné a díky jejich parametrům nebude těžké být v zásazích úspěšný. Na druhou stranu ale budete mít k dispozici vždy jen dvě rakety ke střelbě, což znamená, že bude potřeba dobře zvážit, kdy vystřelit a kdy nabít. Zásadní bude také naučit se dobře pracovat s okolním prostředím a využívat možnosti skrytí trupu před nepřátelskou palbou. Jako taková bude Khrizantema-S zkrátka vyžadovat znalost map a herních mechanik, díky čemuž půjde o stroj vhodný hlavně pro zkušené hráče.

Jak se vám zatím oba představené stroje líbí? Už se těšíte na Battle Path? Konečně si na své přijdou i milovníci tichých a neviditelných stíhačů tanků. Nejen že stejně jako všechna v nedávné době přidaná vozidla vypadají naprosto úžasně, ale také slibují celkem zajímavou hratelnost. Docela jsem zvědav, jaká další vozidla se nám ještě představí. Určitě se s námi nezapomeňte o své první dojmy podělit dole v komentářích.

Zdroj: https://aw.my.games/en/news/general/development-khrizantema-s

3 komentáře

    • EvilMatus on 6. 11. 2020 at 10:27
    • Reakce

    Ja sa celkom teším na nový Battle Path, lebo som ho v živote v AW neplnil kvôli nedostatku goldov, ale teraz to vyzerá, že si ho konečne kúpim 🙂 čo sa týka tankov vyzerajú určite zaujímavo, ale dúfam, že bude nejaké MBT alebo ľahký tank s klasickým delom.

    1. Taky by se mi líbilo další MBT, ale ty byly pokaždý – možná je čas na změnu. Třeba takové TD by taky nebylo špatný 🙂 Ale nejvíce by se mi asi líbila prémiová desítková artyna 😀

        • EvilMatus on 6. 11. 2020 at 16:46
        • Reakce

        Joo, na artyny predsa nemôžme zabudnúť 😀

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.