Ve vývoji: CV90120 Ghost

Blíží se nám nová sezóna kampaně Battle Path – Severní vítr a současně nám jsou tak představována všechna vozidla, která v jejím rámci bude možné získat. Dnes se podíváme na vozidlo, které bude možné získat skrze plánky, takzvané modrotisky v Battle Path shopu (s rozšířeným a vylepšeným inventářem). A rozhodně to nevypadá na špatný stroj. Stejně jako dříve budou modrotisky k dispozici za bitevní mince nebo za splnění řetězců elitních misí. A o jakém že vozidlu je to řeč? Jedná se o lehký tank CV90120 Ghost. V následujících řádcích najdete kompletní překlad oficiálního článku, který toto vozidlo představuje.

Historie vozidla

Jak jste mohli uhodnout podle názvu, lehký tank CV90120 (někdy také označovaný jako CV90120T, kde písmeno T znamená „Tank“) se skládá z platformy CV90 a věže vyzbrojené kanónem ráže 120mm. Pokusy o přestavbu podvozku CV90 na vozidlo palebné podpory (zkráceně FSV) se samozřejmě objevovaly již od poloviny 90. let (počínaje prototypem CV90105 TML), ale CV90120T byl prvním pokusem, který se stal poměrně známým.

Byl navržen koncem 90. let jako soukromá iniciativa společností BAE a Hägglunds (v té době dceřiná společnost Alvis Vickers), než BAE v roce 2004 společnost Hägglunds koupila. Záměrem bylo vytvořit něco lehčího, mobilnějšího a levnějšího než MBT (hlavní bitevní tank), co by jej mohlo v ideálním případě nahradit. Projekt sice nebyl zrovna vhodně načasován, protože válka proti terorismu, v níž se armáda NATO přeorientovala na protiteroristické operace, měla přijít až o několik let později, ale i tak měl dostatečný potenciál, aby do něj BAE investovala značné prostředky.

Prototyp byl jen lehce pancéřovaný (čelní ochrana odolala 30mm autokanonům, boky pak pouze střelám ráže 14,5mm), ochrana však byla zesílena systémem Soft-Kill APS, který se skládal z laserového výstražného přijímače napojeného na vrhače kouřových granátů. Zajímavý byl dvouvrstvý pancíř, který (díky svému speciálnímu tvaru) výrazně snižoval radarovou a infračervenou signaturu tohoto vozidla.

CV90120T vážil přibližně 26 tun a poháněl ho dieselový motor Scania V8 o výkonu 670 koní, což mu umožňovalo jet rychlostí až 70 km/h a 43 km/h při couvání. Měl čtyřčlennou posádku a byl vyzbrojen švýcarským kompaktním tankovým kanónem RUAG ve verzi L/50 ráže 120mm. Přestože byl kanón dostatečně kompaktní, aby jej bylo možné použít v tak lehkém vozidle, mohl střílet standardní 120mm municí NATO, včetně pokročilých střel APFSDS a HEAT-MP. Zbraň se mohla zvedat až do úhlu +22 stupňů a sklápět až do -8 stupňů. Obsluhoval jej poměrně pokročilý systém řízení palby se schopností lovce-zabijáka a pokročilou elektronikou.

První prototyp byl k dispozici v polovině roku 1998 a ještě téhož roku se vozidlo zúčastnilo švédských vojenských zkoušek. Další zkoušky následovaly v letech 1999 až 2000, ale nic z nich nevzešlo. Byl to jeden z těch případů, kdy se každému něco líbí, ale nikdo si to nechce koupit. Z doktrinálního hlediska se CV90120T nikam nehodilo a nejedna armáda se dostala do vnitřního konfliktu mezi odpůrci klasických MBT (označující je za zastaralé a preferující rychlejší a lehčí vozidla, jako je CV90120T) a jejich zastánci, kteří tvrdili, že provozování MBT je nejen otázkou doktríny, ale také prestiže. Dobrým příkladem takového raného konfliktu by mohl být osud polské platformy Anders.

Bez ohledu na tuto skutečnost projekt tanku CV90120T nicméně nezanikl a jeho aktualizované verze jsou na trhu dodnes, včetně jedné, která je obvykle označována jako CV90120 Ghost. Všimněte si, jak písmeno T z jeho označení společnost BAE vypustila.

Ghost více než dostojí svému jménu, protože před ochranou klade důraz hlavně na schopnost se ukryt. Jedná se o ukázkový prototyp spojující již tak stealthové CV90120T s maskovacím systémem nazvaným ADAPTIV. ADAPTIV je systém, který dokáže nejen skrýt vozidlo v infračerveném spektru pomocí široké škály senzorů a šestiúhelníkových destiček, ale také zakrýt skutečnou signaturu vozidla a dokonce promítat falešné obrazy v infračerveném spektru. Tímto způsobem se může Ghost jevit termokameře jako osobní automobil nebo dodávka. I ostatní povrchy vozidla CV90120T byly změněny tak, aby se ještě více snížila jeho radarová signatura, čímž vozidlo získalo onen skrytý a futuristický vzhled.

Hlavní zbraň byla rovněž modernizována na kratší, ale pokročilejší verzi CTG RUAG, L/47. Může se zvednout až na +22 stupňů a sklopit na -8 stupňů. Motor Scania byl zase vylepšen tak, aby dosahoval výkonu přibližně 800 koní, ačkoli maximální rychlost vozidla zůstala stejná. Tank si zachovává čtyřčlennou posádku, zbraň se nabíjí ručně s pomocí asistenčního mechanismu, který umožňuje vozidlu vystřelit 12 až 14 ran za minutu. Podporovány jsou samozřejmě všechny standardní náboje NATO ráže 120mm.

Vývoj maskovacího systému ADAPTIV byl zahájen v roce 2008, ale teprve v roce 2011 se na veřejnosti objevil prototyp vozu Ghost. Ten vzal svět útokem a na internetu se objevila řada videí s ukázkami schopností systému ADAPTIV. Ve skutečnosti se přes noc stal jednou z nejznámějších variant CV90, především díky svému cool faktoru a… to je bohužel vše. Nikdo si ho vlastně stejně nechtěl koupit. Sada ADAPTIV je dodnes nabízena jako volitelná výbava, stejně jako samotný model CV90120, ale je nepravděpodobné, že by se někdy dočkal nějaké skutečné služby v armádě.

Důvodů je hned několik. Za prvé, vozidlo je extrémně drahé a málokdo si ho pravděpodobně bude moci vůbec dovolit. To tak trochu popírá argument cenové dostupnosti, který stojí za celou koncepcí FSV. V důsledku toho se pravděpodobně nikdy neosvědčí v boji a vozidla bez bojových záznamů nejsou zrovna populární, zejména pokud jde o nákladné „vychytávky“. Sada maskovacího systému ADAPTIV je prostě příliš nákladná pro sériovou výrobu.

Za druhé, navzdory zahájení amerického programu MPF a čínského ZTQ-15 se doba těchto FSV (vozidel palebné podpory) možná pomalu chýlí ke konci, protože vojenské paradigma se opět posouvá od protiteroristických operací k plnohodnotné válce, pro kterou se tyto stroje příliš nehodí. Státy, které dříve považovaly éru hlavních bojových tanků za skončenou, se proto snaží vyvinout jejich novou generaci, což je jasným důkazem toho, že kombinace padesáti tun oceli a mohutného děla najde na bojišti vždy uplatnění.

Vozidlo ve hře

Ve hře Armored Warfare bude CV90120 Ghost prémiovým lehkým tankem IX. úrovně. Než si ho ale blíže popíšeme, vezměte prosím na vědomí, že níže uvedené charakteristiky jsou velmi předběžné, protože vozidlo ještě nebylo řádně otestováno. Určitě se tedy budou ještě měnit, tudíž bychom měli o nich hovořit pouze jako o ukázce toho, jak by vozidlo ve hře mělo zhruba vypadat.

S ohledem na tuto skutečnost, díváme se na celkem slušný, obratný lehký tank s velkou palebnou silou a vynikajícím maskováním díky systému ADAPTIV, který již znáte z modelu PL-01. Toto vozidlo však bude víc než jen PL-01 na IX. úrovni, a to mnohem víc.

Začněme jako obvykle jeho ochranou. Jak se dalo očekávat, nebude to nejsilnější aspekt tohoto vozidla, protože základní trup je schopna odolat pouze autokanónům. Není to však úplně špatné, protože vozidlo bude mít jako dodatečný vyzkoumatelný modul (odemkne se splněním misí a úkolů v Battle Path kampani) k dispozici systém Hard-Kill APS AMAP-ADS. Na druhou stranu, pohyblivost tohoto tanku bude víc než vynikající, protože jsme vylepšili motor Scania DS16 na 1200 koní, což se projeví zrychlením z 0 na 32 km/h za 3,3 sekundy a maximální rychlostí až 70 km/h.

Skutečná zábava však začíná až s palebnou silou tohoto vozidla. V základní konfiguraci rozhodně není ničím k posměchu – máme tu 120mm dělo s hladkým vývrtem a průbojností 800 mm, přičemž hodnota poškození za minutu bude cca 7200 bodů (5 sekund nabíjení, 600 bodů poškození na výstřel).

V rámci dalších vylepšení však budete mít možnost přizpůsobit si výkon vozidla výběrem jednoho ze dvou ochranných modulů. Buď si můžete zvolit odemknutí nového typu střely se zvýšenou průbojností (850mm), nebo si můžete odemknout zcela novou zbraň. Alternativní kanón L/47 LLR má o něco nižší průbojnost (780mm), ale je vybaven zásobníkem na 6 nábojů s nabíjecím mechanismem Ready Rack, který vám po nabití umožní vystřelit jeden náboj za 2,8 sekundy. A to není vše – i když bude zásobník prázdný, doba nabíjení bude výjimečně krátká (5,6 sekundy).

Jinými slovy, můžete si vybrat mezi extra průbojností nebo velkou dávkou poškození. Stojí za zmínku, že hodnota poškození za minutu u možnosti Ready Rack zůstává zhruba stejná (7158).

Co se týče maskování, to bude samozřejmě vynikající, jak se na toto maskované vozidlo sluší a patří. Základní hodnotu maskovacího faktoru bude činit 27%, což doplní solidní dohled 430 metrů a systém maskování ADAPTIV, který vám při stání poskytne další bonus k maskování. A v neposlední řadě bude k dispozici také jedna z aktivních schopností jako Retreat, Zero In nebo Rapid Fire.

Když to shrneme, máme před sebou vozidlo, které lze hrát dvěma způsoby. Zaprvé jako rychlý lehký tank typu „udeř a uteč“ s využitím kombinace Ready Rack mechanismu a vynikající pohyblivosti, nebo jako utajený odstřelovač s využitím maskování ADAPTIV a vylepšené munice. Nebudete sice tak nenápadní jako specializované stíhače tanků nebo malá AFV vozidla, ale i tak budete schopni způsobit velké škody z bezpečné vzdálenosti.

Jak se vám toto vozidlo líbí?

Zdroj: https://aw.my.games/en/news/general/development-cv90120-ghost

2 komentáře

  1. Doufám, že se k němu dohrání 🙂

    1. Dohrabu…ten telefon mně smolí 🙂

Napsat komentář

Váš email nebude zveřejněn.