Ve vývoji: CV90105 TML

Jelikož jsme si zde během posledních dní představili již dvě vozidla, která se nám objeví v kampani Battle Path „Northern Wind“ (Severní vítr), byla by škoda se zpětně nepodívat i na úplně první vozidlo, které bylo pro tuto akci ohlášeno koncem května. Jedná se o lehký tank CV90105 TML, jak jinak než opět švédské výroby. V následujících řádcích se můžete formou tohoto překladu původního článku s tímto strojem seznámit blíže.

Historie vozidla

Lehký tank CV90105 TML se skládá z podvozku CV90 od firmy Hägglunds a věže TML od francouzské firmy GIAT. Byl jednou z prvních variant platformy CV90 určené pro stavbu vozidel palebné podpory a byl vyvinut jako soukromá iniciativa obou společností s cílem jej následně exportovat do dalších zemí, které by o toto vozidlo projevily zájem.

Zatímco korba byla relativně nezměněná, věž byla skutečně zajímavou částí. Zkratka TML znamená Tourelle Modulaire Légère neboli lehká modulární věž. Jednalo se o třímístnou věž, kterou vyvinula společnost GIAT jako svůj vlastní projekt. Záměrem bylo navrhnout moderní modulární bojový modul, který by se hodil na širokou škálu platforem, včetně francouzského AMX-10 RC, prototypu VEXTRA IFV nebo platformu Piranha společnosti MOWAG. Vývoj věže probíhal od počátku 90. let a trval zhruba do roku 1997. Bylo vytvořeno několik iterací.

Věž byla vyzbrojena ručně nabíjeným kanónem GIAT CN 105 G2 ráže 105mm s výkonem zhruba podobným kanónu Royal Ordnance L7. Na rozdíl od L7 však byl kanón vybaven úsťovou brzdou a byl opatřen švýcarským stabilizátorem Curtiss-Wright. Zbraň se mohla sklopit až na -6 stupňů a zvednout na +18 stupňů, přičemž mohla střílet různé typy nábojů GIAT, včetně HE, HEAT a APFSDS. Celkem vozidlo neslo 40 nábojů, z toho 12 z nich bylo uloženo v pohotovostním stojanu v zadní části věže.

V základní verzi byla optika věže poněkud primitivní. V roce 1997 se však objevila konečná verze věže, kde střelec mohl zaměřovat zbraň pomocí optiky SAGEM SAVAN 15 vybavené termovizí. Velitel měl k dispozici panoramatický zaměřovač a vlastní termovizní kameru jako součást optiky VIGY 15. V té době se již používaly jen dva termovizní zaměřovače. Na svou dobu bylo pozoruhodné, že systém skutečně nabízel funkci lovce-zabijáka, kdy zatímco střelec zasahoval cíl označený velitelem, velitel již hledal nový cíl.

Bez ohledu na různé verze byla ochrana věže velmi lehká a pouze ocelová, podobně jako u korby CV90, ačkoli byla k dispozici přídavná pancéřová sada. Další ochranné systémy zahrnovaly např:

  • Kouřové granátomety GALIX
  • NBC ochranu
  • Ochranu proti EMP
  • Snížení tepelné signatury
  • Volitelný automatický protipožární systém

Samotné vozidlo vážilo zhruba 22,5 až 25 tun (v závislosti na konfiguraci pancíře), mělo čtyřčlennou posádku (z toho tři muži seděli ve věži) a tři až čtyři vojáky vezené v zadní části vozidla jako výsadek. CV90105 TML poháněl řadový šestiválcový vznětový motor Scania DS14 o výkonu 550 koní spárovaný s převodovkou Perkins x300. Maximální rychlost pak činila zhruba 70 km/h.

První prototyp se poprvé objevil v roce 1994, ale nezískal si velkou pozornost, především kvůli své hrubé chybě – nedostatečné ochraně, která se nemohla rovnat ochraně MBT (hlavních bitevních tanků). V té době byly MBT sice drahé, ale bylo možné je získat levně, protože celý svět zaváděl rozpočtové škrty a Rusko nabízelo celé tankové divize ve velkém. Svět byl stále pevně zakotven v myšlení o používání tanků za studené války a nikdo si nedokázal představit, jak povahu vedení války jen o několik let později změní útoky z 11. září.

Nicméně zkušenosti získané při vývoji a prodeji tanku CV90105 TML vedly k tomu, že se v roce 1998 objevil lehký tank CV90120 a také další modifikace tanku CV90105, tentokrát vybavená věží Cockerill. Samotná varianta TML byla nabízena zhruba do let 2001-2002, kdy byla postupně vyřazena.

Vozidlo ve hře

Ve hře Armored Warfare bude CV90105 TML zastávat roli prémiového lehkého tanku VII. úrovně. Než si ale o jeho vlastnostech povíme něco víc, berte prosím jako obvykle na vědomí, že níže uvedená čísla jsou jen orientační, protože vozidlo nebylo ještě řádně testováno. Veškeré parametry se tedy určitě budou ještě měnit, takže bychom o nich měli hovořit pouze jako o představě toho, jak by vozidlo mělo ve hře vypadat.

O Vikinzích (alespoň ve filmech) platí toto – jsou to divocí válečníci, kteří bojují polonazí, vrhají se na nepřítele po hlavě a způsobují mu obrovské škody svými bojovými sekerami, než se stáhnou zpět do úkrytu svých drakkarů (samozřejmě s kořistí, která by jim vystačila na celý rok). CV90105 TML bude tak trochu něco podobného – vozidlo určené pro agresivní a rychlou taktiku „udeř a uteč“ nebo pro opatrnou podporu z úkrytu.

Jeho výkonné dělo ráže 105mm bude vybaveno zásobníkem na 12 nábojů (největší zásobník ve hře), který umožňuje vystřelit jeden náboj za 2,5 sekundy. Vzhledem k tomu, že dělo bude střílet munici typu APFSDS (průbojnost 620mm, poškození 400 na výstřel) a HEAT, dosáhne dostatečně slušné hodnoty poškození za minutu 5284 bodů. Po vyprázdnění zásobníku bude jeho opětovné nabití trvat 30 sekund (s přídavným modulem lze vylepšit na 27 sekund). Komfortní bude i deprese a elevace zbraně (-7/+19 stupňů).

Odemknutí dodatečného vylepšení palebné síly při postupu kampaní Battle Path (dostupné za splnění jejích misí a výzev) je právě tím, kde to pro hráče, kteří mají rádi rychlé a tvrdé útoky, začne být opravdu zábavné. S výše zmíněným modulem se velikost zásobníku sníží na 5 nábojů, doba mezi výstřely se zkrátí na 1,3 sekundy a doba nabíjení zásobníku se pak na 18 sekund. Jinými slovy, s tímto odemknutým modulem bude CV90105 TML schopen způsobit obrovské poškození v krátkém časovém úseku (i když ne dost na to, aby zničil MBT s plným životem).

Když to dále zkombinujeme se slušnou pohyblivostí, zhruba srovnatelnou s lehkým tankem Stingray (maximální rychlost 70 km/h, 0-32 km/h za 3,3 s), dobrým dohledem a maskováním, získáme tak jedno z nejsilnějších vozidel typu „udeř a uteč“ ve hře. Za zmínku stojí také to, že budete mít na výběr ze tří aktivních schopností – Retreat, Rapid Fire a Zero In.

Všechna ta palebná síla však bude mít jednu zásadní nevýhodu. Pouze ocelové pancéřování tohoto vozidla ho jen stěží ochrání před lehkými autokanóny a výměna poškození s čímkoli těžším bude mít za následek váš rychlý konec v plamenech.

Vozidlo tedy nabídne dva různé herní styly v závislosti na výběru modulů. Můžete se rozhodnout pro déle trvající palbu díky velkému zásobníku na 12 nábojů – tím pádem se ale budete muset držet za vlastním týmem nebo se skrývat v křoví, čímž se z vašeho lehkého tanku stane něco jako stíhač tanků. Nebo se můžete rozhodnout pro zábavnější variantu a proměnit CV90105 TML v monstrum typu „udeř a uteč“. To znamená přepadnout nepřítele ze zálohy, vyprázdnit do jeho boků či zad zásobník a okamžitě se stáhnout. Bez ohledu na zvolenou taktiku se však určitě nebudete chtít ocitnout na otevřeném prostranství, jelikož jakákoliv palba bude mít pro toto vozidlo následky v podobě ztráty drahocenných životů.

Stejně jako v předchozích případech, kdy jsme si představili ostatní vozidla z nadcházející kampaně Battle Path, i v tomto případě to nevypadá vůbec špatně. Mohlo by se jednat o celkem zajímavý lehký tank. Tuto třídu si občas rád zahraji i já, byť je na hraní podstatně těžší než MBT. Takže za mě ho určitě budu chtít v garáži mít taky. A co vy? Jak vám se tento tančík líbí?

Zdroj: https://aw.my.games/en/news/general/development-cv90105-tml

1 komentář

  1. Za kredity určite dobrý GIFT 😁

Napsat komentář

Váš email nebude zveřejněn.