Ve vývoji: CV90 Mk.IV

Včera jsme si představili jedno z nových prémiových vozidel, které si budeme moct vyjezdit v kampani Battle Path nesoucí podtitul „Severní vítr“. Dnes se podíváme na další z vozidel této události, představené na oficiální stránce hry již před časem. Jedná se o švédské obrněné vozidlo pěchoty CV90 Mk.IV, které ve hře zaujme místo na VIII. úrovni. Mimochodem, toto vozidlo je aktuálně spojováno i s Českou republikou, protože v těchto dnech u nás probíhají jeho zkoušky, a to z toho důvodu, že se jedná o jednu z možných náhrad současných BVP-2.

Historie vozidla

Platforma CV90 má zajímavou a dlouhou historii, které se věnovaly tyto články (1. díl a 2. díl – anglicky). Když to shrneme, původní CV90 (varianta CV9040, respektive Strf 90) vstoupila do služby v roce 1991 a v průběhu následujících zhruba deseti let byla postupně modernizována z modelu A na model C. V roce 1991 se objevily další verze, které byly v roce 2004 zařazeny do výzbroje. S tím, jak vozidlo získávalo na popularitě u zahraničních zákazníků, vzniklo v průběhu let několik dalších modernizovaných variant této platformy.

  • Původní švédský model byl označován jako Mk.0.
  • Platforma Mk.I z roku 1994, kterou používalo Norsko, zahrnovala některé švédské modernizace, včetně vylepšené ochrany a motoru vyladěného na 608 koní.
  • Následovala varianta Mk.II z roku 1998 s výkonnějším motorem o výkonu 680 koní, lepším systémem řízení vozidla a pokročilou sadou elektroniky.
  • Varianta Mk.III z roku 2006 pak zahrnovala další vylepšení motoru a ochrany, včetně modernizací elektroniky.

Varianta Mk.III je poslední verzí, která je v současné době v aktivní službě. CV90 Mk.IV je však varianta představená v roce 2018 a vyvinutá pro export, konkrétně na zakázku České republiky jako náhrada stárnoucích obrněných transportérů BVP-2, které konkurují ještě platformy Lynx a ASCOD. Oproti dřívějším iteracím je varianta Mk.IV vybavena výkonnějším dieselovým motorem Scania o výkonu 1000 koní, novým odpružením a pochlubit se může i o dvě tuny vyšší nosností než její předchůdce. Součástí je také elektronika nové generace, která umožňuje vozidlu streamovat data BMS v reálném čase.

CV90 Mk.IV může nést více typů věží, přičemž pro českou zakázku jsou nabízeny dvě – standardní věž s posádkou a bezpilotní věž MCT-30 od společnosti Konsberg. Varianta vybraná pro Armored Warfare kombinuje věž s posádkou a pokročilým autokanónem Bushmaster ráže 50mm, zejména z toho důvodu, aby bylo dosaženo maximální palebné síly. Vzhledem k tomu, že o českém kontraktu stále není rozhodnuto a navíc se očekává zpoždění kvůli vypuknutí pandemie COVID-19, zůstává Mk.IV v současné době pouze prototypem s jedním či dvěma postavenými vozidly, která byla předváděna napříč různými vojenskými akcemi.

Vozidlo ve hře

V rámci Armored Warfare bude CV90 Mk.IV patřit mezi prémiová obrněná bojová vozidla VIII. úrovně. Než si však blíže popíšeme jeho vlastnosti, vezměte prosím na vědomí, že níže uvedené hodnoty jsou zatím velmi předběžná. Vozidlo totiž nebylo řádně otestováno, takže se jeho parametry budou určitě ještě měnit a tudíž bychom o nich měli mluvit pouze jako o náhledu toho, jak by vývojáři chtěli vozidlo nastavit.

S ohledem na výše uvedené, CV90 Mk.IV bude klasické těžké bojové vozidlo pěchoty se slušnou pohyblivostí a schopností přežít, ale také s vynikající palebnou silou. Pokud znáte podobné vozidlo Marder 2, které již ve hře je, budete se zde cítit jako doma.

Z hlediska ochrany toho mnoho nenabídne, kromě základní čelní ochrany proti palbě z autokanónů. Na druhou stranu ale bude mít slušnou zásobu bodů výdrže, a tož 2250 (s nainstalovaným modulem Kevlar Spall Liner) a také možnost odemknout modul systému Hard-Kill APS Iron Fist a experimentální kouřové granáty. Způsob odemčení těchto vylepšení bude opět prostřednictvím dalšího postupu v Battle Path kampani (tedy splněním dodatečných misí a úkolů).

Co se týče mobility, ta bude poměrně slušná. Nabídne maximální rychlost až 70 km/h, přičemž při couvání dosáhne 40 km/h. Zrychlení z 0 na 32 km/h bude díky výkonnému motoru (diesel Scania DS16 o výkonu 1000 koní) trvat 3,5 sekundy. I když CV90 Mk.IV nebude vzhledem ke své hmotnosti 36 tun zrovna nejsvižnější vozidlo své třídy, jeho pohyblivost mu umožní provádět alespoň základní průzkum. Nicméně průzkum není to, v čem bude toto vozidlo vynikat.

Skutečně silnou stránkou bude především palebná síla. Na jedné straně tu máme 50mm verzi autokanónu Bushmaster, který je schopen trvalé palby (to znamená, že není třeba přebíjet zásobníky, obdobně jako u Mardera). Dělo bude střílet munici typu AP (tedy žádné PELE) s průbojností 240mm a poškozením 65 bodů na výstřel. Rychlost střelby pak dosáhne přibližně 250 ran za minutu, což znamená přibližně 14250 bodů poškození za minutu. Samozřejmě se ale jedná pouze teoretické číslo – ve skutečnosti totiž bude spousta vozidel dostatečně opancéřována tak, aby odolala takovéto kadenci. K dispozici budou také náboje typu HE.

Na druhé straně jsou zde ale rovněž rakety, a právě zde přichází na řadu obrovský potenciál palebné síly tohoto vozidla. Posádkou osazená věž CV90 Mk.IV totiž ponese dvojité odpalovací zařízení střel typu Spike-LR (s průbojností 1100 mm, s 2 sekundami mezi odpaly a následně s 20 sekundami potřebnými pro opětovné nabití). Kromě toho bude možné vybrat si jeden ze dvou dalších odemykatelných modulů ovlivňujících toto odpalovací zařízení. To vám umožní buď:

  • Vypálit obě rakety najednou (doba nabíjení odpalovacího zařízení se ovšem prodlouží o 17 %).
  • Nebo střílet rakety po jedné, ale o 15 procent rychleji po sobě (přičemž doba nabíjení odpalovacího zařízení bude o 10 procent kratší).

Budete mít tedy na výběr mezi taktikou „udeř a uteč“ (vypustíte obě střely najednou a ustoupíte do bezpečí kvůli delší době nabíjení), nebo agresivním stylem hraní, kdy cíl necháte stále zaměřený a budete chytře střídat zbraně, abyste maximalizovali poškození udělené v co nejkratším čase.

V neposlední řadě bude vozidlo disponovat i celkem slušnými hodnotami maskování (31%) a dohledu (450 metrů). Navíc ve výbavě vozidla naleznete modul Recon Package, který zvýší jeho dohled při stání o dalších 30 metrů. CV90 Mk.IV bude pochopitelně schopno přepravovat také mechanizovanou pěchotu.

Když tedy celé shrneme, půjde tedy o poměrně univerzální vozidlo. Ideální rolí pro něj bude palebná podpora z druhé linie. Nejprve rozmístit pěchotu, následně se schovat za překážku, křoví nebo dokonce své spojence z týmu a pustit se do akce. Kombinace obou zbraňových systémů přinese nejlepší výsledky, samozřejmě pokud nehrajete PvE proti vozidlům nižších úrovní. Přesto není na škodu jednou za čas vypustit raketu nebo dvě. Sečteno a podtrženo, toto vozidlo bude poměrně přátelské k novým hráčům a je navrženo tak, aby si ho užilo co nejširší publikum.

Osobně si myslím, že by to mohl být docela zajímavý stroj, byť tuto třídu vozidel běžně nehraji. Jeho přidaná hodnota pro mě je ale v tom, že se jedná o jednoho ze tří kandidátů, který by měl v dohledné době nahradit naše zastaralé BVP-2. Líbí se vám toto vozidlo? Určitě se podělte o své názory dole v komentářích 😉

Zdroj: https://aw.my.games/en/news/general/development-cv90-mkiv

2 komentáře

  1. Rozhodně bych rád viděl toto vozidlo jako nástupce BVP-2 u AČR, myslím ale že ani jedno z těch tří nebude úplně špatný krok. No a v AW se jistě také CV90 MkIV neztratí.

  2. Úžasné, takže zase budou aplikovat tu nebetyčnou blbost s expením modulů. 🙁
    Ten kdo na tohle přišel, to musí být erc vůl.

Napsat komentář

Váš email nebude zveřejněn.