Ve vývoji: Česká T-72M4CZ

Dnes se podíváme na další z prémiových tanků, které bude možné získat v rámci nové kampaně Battle Path „Wars of the Past„, a tentokrát půjde o opravdu velmi zajímavé vozidlo. Jedná se totiž o stroj, po kterém už dlouhé roky volala zejména česká a slovenská část komunity. Samozřejmě mluvím o hlavním bojovém tanku naší české armády T-72M4CZ. Konečně se tento tank dostává do hry, i když se nemohu zbavit dojmu jisté hořkosti, že se tak stává až teď, když už je hra prakticky mrtvá (byť hrát se pořád dá)… Nu což, pojďme se na něj ale i tak podívat trochu blíže.

Historie tanku

Tank s označením T-72M4CZ dlouho patřil k nejlepším (a nejdražším) modernizacím tanku T-72 na světě a překonaly ho až nejnovější modernizace z nedávné doby. Jeho historie je spíše prozaická a nešťastná, protože tank nikdy nedosáhl svého skutečného potenciálu a na rozdíl od polského PT-91 nebyl komerčně úspěšný. Je však dobrým příkladem toho, co se stalo s armádami bývalé Varšavské smlouvy po rozpadu Sovětského svazu.

V 80. letech byla armáda bývalého Československa skutečnou velmocí. Kromě jiného se mohla pochlubit téměř 800 tanky řady T-72 místní výroby, stovkami samohybných děl různých typů, více než 2000 vozidly BMP-1 a 250 vozidly BMP-2. V té době to na patnáctimilionovou zemi bylo naprosto nepřiměřené – i v 80. letech se armáda této velikosti udržovala při životě především díky politice, většinu mladých mužů stála rok či dva života a také značnou část HDP země.

Tato situace se začala měnit ihned po roce 1989 a pádu komunistického režimu. Následky byly stejné jako všude jinde – masivní rozpočtové škrty, propouštění a redukce jednotek představovaly první krok desetileté transformace armády ze sovětského typu na malou, ale profesionální ozbrojenou sílu. Klíčovou roli v tomto procesu sehrálo také rozdělení na Českou republiku a Slovensko v roce 1993. Podle dohody mezi oběma zeměmi byla armáda rozdělena na dvě části, a to v poměru 2:1. České republice tak zůstalo 957 tanků, 954 vozidel řady BMP a 207 APC. Musela se přitom zbavit 846 tanků, z nichž 332 bylo povoleno vyvézt. Stojí za zmínku, že tato čísla se týkala všech typů. K 1. lednu 1993 tedy česká armáda disponovala 543 tanky typu T-72 a 414 zastaralými tanky řady T-54/55.

Dalším důležitým momentem byla zkušenost s operací Pouštní bouře. Československo se konfliktu účastnilo na straně NATO (vyslalo jednotku chemické obrany) a vojáci na vlastní kůži poznali převahu západních tanků nad zastaralými iráckými MBT, které byly zčásti stejného typu, jaký používalo Československo. Některé byly dokonce vyrobeny v Československu. To bylo hlavním impulsem pro vznik programu modernizace T-72, kterými česká armáda stále disponovala.

Cíle programu byly následující:

  • Zlepšení šance na úspěšný zásah cíle za všech okolností (zejména v noci, v mlze a v případě pohyblivých cílů)
  • Zlepšení výkonu munice
  • Zlepšení schopnosti přežití
  • Zlepšení pohyblivosti
  • Zlepšení spolehlivosti a snadnosti údržby

Za tuto modernizaci byla zodpovědná společnost VOP 025 Nový Jičín (státní podnik, který dříve zajišťoval opravy a údržbu vojenské techniky). První předváděcí vozidla s FCS a optikou od firmy SAGEM, včetně DYNA ERA, byly představeny na výstavě IDET v roce 1994.

Výběr nebyl náhodný – mezi vznikajícími českými firmami (včetně vojenského průmyslu), Francií, Itálií a Velkou Británií probíhala intenzivní spolupráce. Důvody byly jak politické, tak praktické. Koncem osmdesátých let Sovětský svaz a jeho spojenci beznadějně zaostávali v oblasti nejmodernějších technologií, rozdíl se zvětšoval, a přestože za několik desetiletí vyrobili a vyvezli desítky tisíc obrněných vozidel, starší sovětské modely tanků prostě nebyly konkurenceschopným vývozním artiklem. Svět jimi byl v letech „hromadného výprodeje“ zaplaven a inovace se tak staly nutností.

Program modernizace (pod kódovým označením VETRA) byl zahájen v roce 1995 a první skutečný prototyp této zásadní modernizace tanku T-72 byl sestrojen o rok později. Byl nazván T-72M3CZ a obsahoval většinu prvků, které se později dostaly do sériové verze, s výjimkou pohonné jednotky – vozidlo totiž stále používalo motor V-46TC ze sovětské éry o výkonu přibližně 840 koní. Druhý prototyp – tentokrát pod označením T-72M4CZ – byl hotov v dubnu 1997.

Většina současných tanků T-72M4CZ jsou hybridy T-72M (věž) a T-72M1 (podvozek), ačkoli nejméně jeden tank tohoto typu byl kompletně přestavěn z T-72M1. Proč byla vybrána právě tato konfigurace? Těžko říci, věž T-72M1 jistě poskytuje lepší ochranu. Nejpravděpodobnějším důvodem byl ale skutečný stav vozidel použitých k přestavbě na standard T-72M4CZ. Pravděpodobně byla vybrána nejvhodnější vozidla podle jejich celkového stavu.

Nejedná se však o běžnou modernizaci T-72. Korba i věž byly kompletně rozebrány, renovovány a upraveny, přičemž více než 90 procent všech komponent je buď zcela nových, nebo se dočkalo výrazné modernizace. Z původních tanků toho tak moc nezbylo.

Tank váží celkem 48 tun, je 9,8 metrů dlouhý (s kanónem namířeným dopředu), 3,79 metrů široký a 2,7 metrů vysoký. Má tříčlennou posádku, která je umístěna stejně jako u ostatních modelů tanku T-72.

Pancéřování odpovídá standardním hodnotám výše uvedených modelů, je však zesíleno přítomností modulů DYNA-72 ERA. Ty zvyšují ochranu proti HEAT střelám zhruba o 220% na předku vozidla a o 300% na předku věže (v oblasti úhlu 20-35 stupňů od osy vozidla). Ochrana střechy proti HEAT munici je zvýšena o 360%. Boky vozidla jsou pokryty pryžovými pláty, které mají rovněž zvýšit ochranu proti HEAT střelám, stejně jako další prvky ERA. Souprava ERA se skládá ze 124 dílů, je naplněna 95 kilogramy výbušnin a chrání vozidlo proti tandemovým hlavicím HEAT.

Mezi přídavné ochranné systémy patří např:

  • Laserový výstražný systém SCC-1 OBRA (připojený k dýmovnicím jako soft-kill APS)
  • Systém kouřových granátů VZ902 s kouřovými granáty DGO-1
  • Protiradarová vložka REDA (pohlcuje mikrovlny, čímž ztěžuje detekci tanku pozemními radary)
  • Maskovací systém U 2500
  • Protipožární systém Deugra

Palebná síla zůstává zhruba stejná jako u T-72M1. Tank je vyzbrojen kanónem 2A46 ráže 125mm s hladkým vývrtem s novým dýmovým extractorem a termálním pouzdrem. Kanón je plně stabilizovaný (stabilizátor 2E28M) a zásobovaný automatickým nabíjecím mechanismem. Tank veze celkem 37 kusů munice.

Jako výkonnostní vylepšení tank používá českou munici vyvinutou společností Synthesia Přerov. Náboj 125/EPpSv-97 APFSDS-T používá wolframový penetrátor a dokáže prorazit 500mm RHAe (na vzdálenost 2km pod úhlem až 60 stupňů). Podle oficiálních vojenských údajů je střela o 60% účinnější než sovětský náboj 3VBM15.

Novinkou je systém FCS. Tank používá italský systém řízení palby TURMS-T (TURMS je zkratka pro „Tank Universal Reconfigurable Modular System“) od společnosti Officine Galileo (nyní součást skupiny Leonardo). Systém obsahuje řadu (na svou dobu) špičkových prvků:

  • Laserový dálkoměr
  • Infračervenou optiku zbraně
  • Panoramatickou optiku velitele s termokamerou

Celkově tento systém představuje rozsáhlou modernizaci oproti původnímu FCS a zlepšuje výkon vozidla (ve srovnání s T-72M1) jako takový:

  • Efektivní dosah zásahu se zvýšil o 100-120%
  • Pravděpodobnost zásahu první ranou o 10% (při stání)
  • Pravděpodobnost zásahu první ranou o 80 až 200% (při pohybu)

Podle některých neoficiálních zdrojů jsou však tato čísla podhodnocená, což by dávalo smysl vzhledem k tomu, že skutečný výkon tanku je přirozeně utajován. Autor tohoto článku však může výkon tanku osobně potvrdit (ne já, ale autor originálu).

Původní sovětský motor V-46 nahradila izraelská pohonná jednotka Nimda. Powerpack se skládá ze vznětového motoru Perkins CV-12-1000 TCA Condor V12 se dvěma turbodmychadly a vodním chlazením o objemu 26,1 litru a výkonu 1000 koní při 2300 ot/min. Je spojen s automatickou převodovkou Allison XTG 411-6-N. Maximální rychlost tanku je 61 km/h na silnici, 42-44 km/h v terénu a 14 km/h při couvání. Zrychlení z 0 na 32 km/h trvá zhruba 8 až 8,5 sekundy. Jinými slovy, tank je ve srovnání se standardním T-72M1 velmi mobilní. Zesíleno bylo i odpružení, aby kompenzovalo vyšší hmotnost, jinak ale zůstalo stejné.

Vnitřní nádrž tanku pojme až 1145 litrů paliva. Motor přitom spotřebuje zhruba 350 litrů paliva na 100km, pokud se vozidlo pohybuje po silnici. V náročném terénu je však spotřeba i 800 litrů na 100km.

A nakonec je tu vylepšená elektronika, která je skutečně jádrem stroje. Vše bylo digitalizováno, od interkomů až po systémy kontroly poškození. Tank je také vybaven systémem řízení bojiště zvaným BVIS, který obsahuje nejen standardní funkce GPS, ale i některé další funkce, z nichž většina je utajovaná.

Tank může být vybaven odminovacím zařízením KMT-72M4 (upravené sovětské KMT-6) a také radlicí NBT-90 (viz obrázek níže).

Během modernizace se ukázalo, že největším problémem je integrace systému TURMS-T FCS, která trvala 3 roky, tedy od roku 1997 do roku 2000. Byla vyřešena jen díky pomoci slovenské firmy ZTS Dubnica nad Váhom. V roce 2000 byl prototyp předán armádě k sérii zkoušek, které absolvoval na výbornou. Modernizovaný tank byl poté do služby oficiálně zařazen v březnu 2001.

Bohužel, v osudu tohoto tanku opět sehrálo roli špatné načasování. Vývoj, který začal již v roce 1994, byl nejen dlouhý, ale také velmi nákladný. Zároveň země procházela velkou ekonomickou transformací a armáda (která měla špatnou pověst z dob před rokem 1989) nebyla hlavní prioritou.

Podle původního plánu mělo být tímto způsobem modernizováno 350 tanků. V dubnu 2001 však vláda tento počet snížila na 140 kusů. To bylo stále více, než si země mohla dovolit, což vedlo v roce 2001 k podpisu smlouvy na zkušební sérii čítající pouhých 30 vozidel. Tato počáteční série byla určena k vyzbrojení jednoho tankového praporu. Výsledkem bylo 27 tanků vyrobených v letech 2003-2005 a dodaných 73. tankovému praporu, přičemž 3 velitelské tanky (T-72M4CZ-W) byly dodány v letech 2005-2006.

A… to je vše. Kvůli různým politickým důvodům už žádný další rozkaz nepřišel, takže armáda České republiky zůstala v podstatě na holičkách. Co bylo horší, tento nízký počet vyrobených kusů znamenal, že náklady na jedno vozidlo byly extrémně vysoké, což se dalo použít jako další argument proti nákupu těchto modernizovaných tanků. Zároveň se všechna ostatní MBT české armády (zejména T-72M/M1) postupně vyřazují. Dnes jich už je ve službě možná jen na dvě desítky a dalších zhruba 60 strojů je zakonzervováno a příležitostně odprodáváno do jiných zemí.

Tank T-72M4CZ nebyl nikdy vyvezen (navzdory některým nabídkám) a nikdy nevystřelil v ostrém nasazení. Účastnil se však řady cvičení NATO. Ani dnes sice není T-72M4CZ úplně zastaralý tank, ale pomalu se blíží ke konci své životnosti, protože díly na jeho různé komponenty – zejména motor – jsou stále dražší a těžko dostupné. Zajímavé je, že podle některých ruských zdrojů je tank lepší než raný model T-72B3 (2009-2011), především díky jeho kvalitnějšímu FCS, elektronice a dalším modernizacím.

V roce 2019 se hovořilo o modernizaci stávajících tanků s novým FCS a některými dalšími dílčími vylepšeními, ale pandemie COVID-19 tyto plány ukončila (i když oficiálně jsou stále na stole, jen „odložené“). Vzhledem k tomu, že ze stejných důvodů byl zrušen i nedávný výběr českého pásového IFV, nevěstí to pro budoucnost českých mechanizovaných sil nic dobrého. Nezbývá než doufat, že budoucí vlády konečně prozřou a budou investovat do vývoje či nákupu nové obrněné techniky, protože v dnešním nestabilním světě potřebují i menší země stálé a dobře vybavené armády, a to možná více než kdy jindy.

Tank ve hře

Ve hře Armored Warfare bude T-72M4CZ prémiovým hlavním bojovým tankem VII. úrovně a také jednou z cen kampaně Battle Path „Wars of the Past„. Vozidlo v ní najdete na 30. ranku (zatímco dříve oznámené vozidlo Kinzhal bude k dispozici za dosažení nejvyššího ranku a Derivatsiya půjde složit z částí plánků, které budou k dispozici v BP Shopu nebo za plnění misí).

Než se však na naši českou T-72M4CZ ve hře podíváme, musím tu jako obvykle upozornit, že veškeré následující parametry vozidla ještě nejsou finální. Jedná se o zcela nový stroj, takže ještě nebylo řádně otestováno a v rámci hry balancováno. Je tedy dost pravděpodobné, že se řada jeho vlastností bude ještě nějakým způsobem měnit. Nicméně tohle je ukázka jakési předběžné vize, jak by asi tank měl ve hře vypadat.

Takže, tank T-72M4CZ bude kombinovat herní styl, který již známe z ostatních vozidel řady T-72, nicméně s několika novými prvky a úpravami. Výkonnostně se přitom bude nacházet někde mezi T-72M2 Wilk a T-72B3. Vozidlo si rovněž zachová všechny oblíbené prvky T-72:

  • Výbušný reaktivní pancíř
  • Kanón ráže 125mm s hladkým vývrtem a náboji odpovídajícími dané úrovni (včetně APFSDS, HEAT a HE munice)
  • Nízký profil se skloněným pancířem a věží ve tvaru „pánve“
  • Výkonný dieselový motor se solidní maximální rychlostí a zrychlením

Na druhou stranu budou k dispozici i některá významná vylepšení v podobě dalších modulů ve výzkumu vozidla. Ty bude možné odemknout pomocí Workshopu, který se již stal nedílnou součástí každé kampaně Battle Path.

Co se týče ochrany, bude možné odemknout modul poskytující dodatečnou odolnost modulů a rychlost oprav. Mobilita zase nabídne dva další moduly pro vylepšení, konkrétně:

  • Modul zdvojnásobující odolnost pásů
  • Modul poskytující bonus ke zrychlení a k rychlosti otáčení podvozku a věže

A nakonec tu bude hlavní schopnost tanku, která patří do sekce palebné síly. Modul BVIS (Battlefield Management System) vám poskytne 2% bonus k rychlosti palby za každého člena týmu ve vaší blízkosti.

Tak jak se vám tank líbí? Chtělo by se říci: konečně jsme se ho dočkali! Ale že to trvalo… O to víc mě mrzí, že tento tank přichází do hry v době, kdy je situace kolem ní dost nejistá. Já osobně už ji skoro nehraji, protože neustálá ignorace chyb a přidávání dalších mě hru tak znechutila, že již nemám další trpělivost čekat, zda se něco nezmění. Za poslední tři roky se totiž v tomto směru hra nikam neposunula. Nicméně kvůli té naší T-72M4CZ si hru ještě nějaký ten čas na disku asi nechám 🙂

Zdroj: https://aw.my.games/en/news/general/development-t-72m4cz

5 komentářů

Přeskočit k formuláři pro komentář

    • m_zukov on 19. 11. 2021 at 18:45
    • Reakce

    no konečně, už se těším

    • Iosifek on 19. 11. 2021 at 21:43
    • Reakce

    Tak už by taky konečně mohli dát i označení vozidel ČSLA Ve hře je na ní odkaz (v jazykových knihovnách), jen není aktivní. 🙁

    • Petronell on 20. 11. 2021 at 8:23
    • Reakce

    jsem zvědav zda se objeví to do hry nedavno zavedené označení vozidel Slovenské armády. A nebo je to zase jen pro někoho.

    • Lolita on 20. 11. 2021 at 13:18
    • Reakce

    Supeeer, konečně jste se dočkali 🤗

    • HRDSTL on 29. 12. 2021 at 14:39
    • Reakce

    Totalny šrot, … ešte horši ako obj 187

    https://imgur.com/a/IF5GAZS

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.