Ve vývoji: 2S38 Derivatsiya

Jak už asi víte z informací prosakujících z vývoje, chystá se nám další kampaň Battle Path, tentokrát nazvaná „Wars of the Past“, ve které bude možné si opět vyjezdit několik prémiových tanků. Jedním z nich bude, konečně, i naše česká T-72M4CZ. O té ale později. Dnes se totiž podíváme na jiné vozidlo, které bude součástí odměn, a to 2S38 Derivatsiya.

Historie vozidla

Jak jste možná uhodli, název Derivatsiya znamená „Derivace“ – ruské názvosloví může být dost podivné. Jedná se o upravený podvozek vozidla BMP-3 s věží AU-220M, která je vybavena výkonným kanónem ráže 57mm. Vyvinula jej společnost Kurganmaš a podle některých zdrojů se do projektu velkou měrou promítly zkušenosti ze Sýrie.

Název vlastně odkazuje na program vývoje vozidla palebné podpory schopného zasáhnout jak létající cíle (zejména vrtulníky), tak pozemní cíle. Podle některých zpráv dokáže zachytit i rakety MLRS za letu, ale taková tvrzení je třeba brát s rezervou.

První takový koncept se objevil v letech 2015-2016 v podobě BMP-3-57 Derivatsiya, což byl BRM-3K Rys („Lynx“) spřažený se starší verzí věže AU-220M Baykal. Pokud vás zajímá, co je to proboha BRM-3K – je to v podstatě upravené BMP-3 z počátku 90. let. Označení BRM znamená „bojové průzkumné vozidlo“, což také naznačuje jeho určení. Jedná se o specializované průzkumné vozidlo, které vstoupilo do služby v roce 1995 (na veřejnosti se objevil až v roce 1999), jehož věž je vyzbrojena pouze kanónem ráže 30mm, ale je vybavena pokročilými senzory a optikou, včetně termokamery a radaru.

Rozdíly mezi korbou BMP-3 a BRM-3K nejsou tak velké – korba BRM nemá oddíl pro vojáky, nemá kulomety na předku, má jiné uspořádání poklopů a několik dalších menších detailů. Těchto vozidel bylo sestrojeno jen malé množství, a právě proto je tento model dnes poměrně neznámý.

Stejně jako americká řada vozidel Griffin, ani Derivatsiya nebyla zamýšlena jako sériově vyráběné vozidlo. Místo toho se jednalo o ukázku technologií – tedy chcete-li, o jakési ověření celého konceptu.

Na rozdíl od Dragunu, který byl rovněž představen na výstavě Armija 2015, se u modelu Derivatsiya vnitřní komponenty nepřesouvaly (zatímco u Dragunu byl motor přesunut dopředu). Obě platformy se tedy liší, i když některé webové stránky je zaměňují, zejména proto, že Dragun byl nabízen i s bezosádkovou věží a kanónem ráže 57mm (i když jiným, přestože jsou stejného původu).

Věž AU-220M (vyvinutá kanceláří Burevestnik) existuje již delší dobu, minimálně od roku 2015. Váží asi 3,2 tuny. Byla upravena pro pozemní použití z námořní věže (57mm je typicky námořní ráže) a je osazena automatickým kanónem 2A90 ráže 57mm s následujícími vlastnostmi:

  • Rychlost střelby: až 120 ran za minutu
  • Maximální sklopení: -5 stupňů
  • Maximální zvednutí: +75 stupňů
  • Množství munice: (podle některých zdrojů až 200 kusů nábojů)
  • Dostřel (letící cíl): 200 až 6000 metrů
  • Dostřel (pozemní cíl): až 3000 metrů
  • Maximální výška letícího cíle: 4500 metrů
  • Maximální rychlost letícího cíle: 500 m/s

Zbraň používá několik typů střeliva typu 57x348SR 281, včetně:

  • 53-BR-281 APCBC-T
  • 53-OR-281 HE-T

Stojí za zmínku, že tyto náboje jsou poměrně staré – byly vyvinuty v 50. letech 20. století pro protiletadlový kanón S-60. Na jedné straně to Rusku (a případným kupcům) umožňuje využít staré zásoby munice. Na druhou stranu je tato munice poměrně zastaralá. Plánují se však další typy munice, například programovatelná víceúčelová munice a také řízená munice.

K dispozici je také kulomet ráže 7,62mm (nebo ráže 12,7mm) s 200 náboji. Věž je osazena variantou systémem soft-kill APS Shtora, jen místo typických infračervených reflektorů funguje jako kombinace laserového výstražného přijímače a spouštěče kouře. Optiku pro věž tvoří systém 1PN147 OES-OP – poměrně moderní.

Vozidlo je poháněno desetiválcovým vznětovým motorem UTD-29 o výkonu 500 koní umístěným v zadní části vozidla. Ten umožňuje dosáhnout maximální rychlosti 70km/h. Vozidlo je také obojživelné. Váží 21,5 tuny, má tříčlennou posádku a úroveň ochrany podobnou standardnímu BMP-3 (tedy pancíř ze slitin hliníku, zatímco věž je vyrobena z oceli). Čelně by měla být korba chráněna proti munici do ráže 30mm. Její boční pancíř může chránit posádku před těžkými kulomety a střepinami granátů, ale to je asi tak všechno. Silné boční desky, které vypadají jako ERA, jsou ve skutečnosti plováky, nikoli ERA.

V letech 2015 až 2020 byl sestrojen neznámý počet prototypů – možná asi tucet. Každý z nich se mírně liší, protože vozidlo stále prochází vývojem. Neexistuje tedy jedna „správná“ Derivatsiya – model ve hře proto vychází z prototypu z roku 2020. Vozidlo v současné době prochází státními zkouškami, které mají trvat nejméně do roku 2022.

Vozidlo ve hře

Ve hře Armored Warfare bude 2S38 Derivatsiya prémiovým obrněným bojovým vozidlem VIII. úrovně. Než si ho ale představíme trochu blíže, vezměte prosím na vědomí, že níže uvedené parametry jsou zatím pouze předběžné. Vozidlo totiž nebylo ještě řádně testováno, takže se všechny jeho charakteristiky budou určitě měnit. Nicméně nějak takto by chtěli vývojáři vozidlo do hry přidat.

První, co je potřeba říci, je fakt, že Derivatsiya má být ve hře hybrid AFV a TD s potenciálem lovit a ničit nepřátelské lehké tanky. Začneme-li ochranou, není se na co dívat. Slabě pancéřovaný podvozek (čelní ochrana proti autokanónům ráže 30mm) s nějakým přídavným pancéřováním na bocích (v současné době se diskutuje o tom, jak bude tato část vyřešena), bezosádková věž a poměrně standardní soft-kill APS.

Co se týče mobility, bude to, no, v pořádku. Maximální rychlost 70 km/h a zrychlení z 0 na 32 km/h za 4 sekundy (které bude možné vylepšit na 3,4 sekundy pomocí Battle Path Wporkshopu). Vozidlo přitom bude mít průměrnou obratnost. Rozhodně tedy nepůjde o nic zvlášť výrazného.

Kde vozidlo začíná být zajímavé je ale palebná síla. Máme tu velmi výkonný autokanón 2A90 ráže 57mm, který bude mít dva typy střel (vlastně tři, ale k tomu se ještě dostaneme):

  • AP (průbojnost 500 mm, poškození 88)
  • HE (průbojnost 44 mm, poškození 130)

S rychlostí střelby 225 ran za minutu dosáhneme přibližně 15700 bodů poškození za minutu. Pokud se vám to nezdá, je to proto, že vozidlo bude používat nový mechanismus přehřátí autokanónu, o němž pojednával předchozí článek. Bude tak reálně možné vystřelit 40 nábojů, než se zbraň přehřeje, a poté budou následovat 3 sekundy chlazení.

To ale není všechno. Díky Workshopu, který bude opět součástí kampaně Battle Path, bude možné odemknout několik dalších modulů vylepšujících vlastnosti vozidla. Na výběr bude v prvé řadě:

  • Vylepšená rychlost střelby na 350 ran za minutu na úkor delšího chlazení od 2 sekundy (pokud dáváte přednost okamžitému poškození).
  • Vylepšené chlazení, takže půjde vystřelit až 80 nábojů bez přehřátí a doba chlazení se také zkrátí (na 2,4 sekundy), nicméně rychlost střelby zůstane stejná (pokud dáváte přednost stylu hry s trvalým poškozením).

Obě tato vylepšení zvýší vaše poškození zhruba na 18 000, takže je to opravdu otázka preferencí. Kromě toho se ale stejným způsobem odemkne i velmi speciální munice – UAS. Toto munice bude mít následující vlastnosti:

  • Typ PELE (se všemi jejími odpovídajícími mechanikami)
  • Průbojnost 375mm, poškození 80 na výstřel

Tato speciální munice bude mít navíc omezené navádění (stejně jako kinetické náboje vozidla Griffin 120mm). Bude možné jej používat společně s výše uvedenými vylepšeními, takže fakticky vyměníte část průbojnosti a trochu poškození za omezenou schopnost navádění a výhody PELE munice.

O palebné síle tohoto vozidla je třeba říci ještě dvě věci:

  • Kanón bude mít poměrně nepříjemnou sklopení pouze -5 stupňů. Budete si tedy muset pečlivě vybírat pozice.
  • Vozidlo bude vybaveno modulem Improved Propellant, který snižuje ztrátu průbojnosti na větší vzdálenost (a tím zvyšuje jeho účinnost na střední vzdálenost).

A v neposlední řadě je tu faktor maskování. Vozidlo bude mít na začátku 30% maskování a dohled 430 metrů. Na tento aspekt budou mít vliv dva dodatečné moduly. Budete si moci vybrat mezi dvěma následujícími vylepšeními:

  • Vylepšená termální optika (lepší pozorování skrze listí).
  • Vylepšené maskování (nižší postih maskování při střelbě).

Shrnuto a podtrženo, budete si moci toto vozidlo nakonfigurovat několika různými způsoby. K dispozici bude možnost s dávkovaným poškozením a aktivním „lovcem“ vysoce vhodným pro PvP, nebo bude k dispozici možnost s trvalou palbou při zachování kamufláže, která bude dobře vyhovovat potřebám v PvE. Ve svém jádru však Derivatsiya zůstane stále těžkým AFV na krátkou až střední vzdálenost se slušným fondem životů.

Zdroj: https://aw.my.games/en/news/general/development-2s38-derivatsiya

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.