Rebalanc tanků – přepracovaná ERA

Pokud pravidelně čtete tento web, asi už víte, že se chystá velký rebalanc vozidel na úrovních VII až X – tedy ve hře těch nejhranějších. Změny se nejvíce dotknou třídy hlavních bitevních tanků, o čemž jsme tu psali již minule. Proč se zrovna vývojáři rozhodli pro tento krok, když hra trpí řadou jiných, závažnějších problémů, zejména technického rázu, které hráče trápí napříč celou komunitou, nad tím můžeme jen spekulovat. Jisté ale je, že se tomu nevyhneme. A součástí těchto velkých změn bude i přepracování mechaniky přídavného pancíře ERA. O tom ostatně vypovídá nový obsáhlý článek na oficiální stránce hry, který najdete přímo zde (v angličtině).

Jestli se teď ptáte, co to vlastně ta ERA je, pokusím se vám to stručně vysvětlit. Jedná se o kovová pouzdra, většinou dlaždicového tvaru, pokrývající různé části povrchu vozidla. Každé takové pouzdro je naplněno výbušninou. Při zásahu nepřátelského projektilu výbušnina exploduje a čelní desku zasaženého pouzdra vymrští proti projektilu, čímž dojde k odvrácení kritického zásahu hlavního pancíře ukrytého pod touto ochranou vrstvou. Výborně to funguje zejména proti munici typu HEAT, ale určitý efekt to má i na kinetickou munici.

Ale vraťme se ke hře Armored Warfare. Protože se změny v balancu vozidel nejvíce dotknou právě bitevních tanků, které budou nově více odkázané na boj z blízka, je úprava jednotlivých souprav ERA a vlastně celé této herní mechaniky namístě. Vozidla totiž budou muset v boji více vydržet. Úpravy této funkcionality se ovšem dotknout všech tanků napříč všemi úrovněmi. Jedná se tedy o plošné přepracování celé mechaniky a těžit by z toho měla i vozidla na nižších úrovních. Od aktualizace 0.33 bude každý prvek ERY obsahovat pancéřové pouzdro a výbušnou náplň. Co to znamená?

Všechna pancéřová pouzdra, z nichž se daná souprava ERA skládá, budou nově chránit před palbou z kulometů a autokanónů (v závislosti na tom, jak pokročila sada ERY to je). Důvodem k této změně je, aby již nadále nebylo možné tak rychle zničit ERU kulometnou palbou a vzápětí prostřelit odkrytý pancíř vozidla hlavní zbraní s maximálním poškozením. Bez tohoto ústupku by totiž ERA nepřežila tak dlouho, aby ochránila tank před největšími hrozbami, pro které byla zamýšlena, což jsou zásahy střel typu HEAT a raket ATGM. Jak to tedy bude fungovat po přepracování?

Pokud projektil pronikne do pancéřového pouzdra, náplň uvnitř exploduje a penetrace projektilu bude snížena o tloušťku celého pláště. Toto výsledné penetrační číslo bude dále sníženo o určité procento v závislosti na typu munice a účinku ERY. Finální penetrace bude rovněž ovlivněna úhlem nárazu projektilu. Čím bude úhel ostřejší, tím bude snížení penetrace vyšší (počínaje úhlem 40 stupňů). Kromě toho budou mít jednotlivé moduly ERA své vlastní body výdrže, takže i když projektil pronikne dovnitř, může za určitých okolností pouzdro jen poškodit a k explozi nedojde. Počet těchto bodů výdrže pro jednotlivé části souprav ERA však budou nižší, než u vozidel vybavených soupravou NERA.

Celková účinnost ochranné soupravy ERA bude mimo to záviset i na její konkrétní generaci. Ve hře Armored Warfare půjde celkem o čtyři vývojové generace, každá s vlastními specifikacemi. Viz níže.

ERA první generace
Začíná se objevovat na vozidlech VI. úrovně. Představuje základní design, typicky systémy Blazer nebo Kontakt-1. Nabízí následující ochranu:

  • Plášť pouzder je imunní vůči kulometům a autokanónům do ráže 20mm
  • Redukuje 50% penetrace u standardní munice typu HEAT a HE
  • Nenabízí žádnou ochranu proti kinetickým nábojům, HESH granátům či tandemovým hlavicím ATGM

ERA druhé generace
Jedná se o generaci, kterou v současné době vidíte na různých vozidlech VI. až VIII. úrovně. Například systémy Stryker Reactive Armor, ARAT či Kontakt-5. Tyto sady nabízejí následující ochranu:

  • Plášť pouzder je imunní vůči kulometům a autokanónům do ráže 20mm
  • Redukuje 80% penetrace u standardní munice typu HEAT a HE
  • Snižuje o 20% penetraci projektilů typu AP a HESH
  • Nenabízí žádnou ochranu proti tandemovým hlavicím ATGM

ERA třetí generace
V tomto případě se jedná o současné špičkové technologie. Ve hře je najdete na vozidlech VIII. až X. úrovně. Jako příklad lze uvést systémy typu ARAT-2, Relikt a téměř vše ostatní na těchto úrovních. Do této generace bude zahrnuta i speciální ERA Duplet, použitá u tanku BM Oplot, přičemž si zachová své speciální vlastnosti „dvojité vrstvy“. Úroveň ochrany je následující:

  • Plášť pouzder je imunní vůči kulometům a autokanónům do ráže 20mm, může však pohltit i větší zásahy autokanónem
  • Redukuje 80% penetrace u standardní munice typu HEAT a HE
  • Snižuje o 50% penetraci tandemových hlavic typu HEAT
  • Snižuje o 50% penetraci projektilů typu AP a HESH

ERA čtvrté generace
Tato generace představuje buď tu nejmodernější technologickou špičku současné doby nebo zamýšlené návrhy či prototypy. Aktuálně se jedná o dva systémy, a to Malakhit na tanku Armata a speciální ARAT na tanku XM1A3. Ochrana těchto high-end systémů nabízí následující:

  • Plášť pouzder je imunní vůči kulometům a autokanónům do ráže 20mm, může však pohltit i větší zásahy autokanónem
  • Redukuje 90% penetrace u standardní munice typu HEAT a HE
  • Snižuje o 90% penetraci tandemových hlavic typu HEAT
  • Snižuje o 90% penetraci projektilů typu AP a HESH
  • Snižuje o 70% penetraci nejlepších kinetických nábojů ve hře (kromě kinetických ATGM)

S ohledem na výše uvedené je potřeba mít na paměti, že stejně jako ve skutečném světě lehčí sady ERA určené pro vozidla třídy AFV, TD či LT nenabídnou takovou úroveň ochrany, jakou budou mít právě ty použité na MBT. Ve hře se navíc budou nacházet i přechodné mezistupně mezi jednotlivými generacemi (Gen 2+, Gen 3+), jejichž charakteristiky budou vždy někde na pomezí dvou výše jmenovaných generací.

Přesto všechno, co zde bylo napsáno, jedná se jen o příklady toho, jakým směrem se chtějí vývojáři ubírat. Je tedy zřejmé, že některé charakteristiky se budou ještě měnit. Stejně tak každá souprava ERA by měla projít individuálním přezkoumáním. Například souprava Relikt použitá u starších modelů BMPT bude výsledkově horší než ta, která je na BMPT-72. Stejně tak vývojáři slibují, že budou zvláštní pozornost věnovat vozidlům, která nemají čelní ERU, například tanky série Abrams, aby po změnách ještě více netrpěli.

Co se týče změny v samotné hratelnosti, vývojáři očekávají, že hráči bitevních tanků budou více nuceni hrát na kratší vzdálenosti. Dvě MBT v boji na blízko se budou snažit vzájemně prostřelovat do slabších míst, kde souprava ERA či jiné speciální typy pancíře chybí. Na větší vzdálenosti však se ztrátou penetrace, jak bylo již popsáno v minulém článku, bude ERA plnit svou roli mnohem efektivněji a pomůže takovému tanku přežít déle. To však neplatí jen pro bitvy v režimu PvP, ale díky dalším změnám přicházejících do PvE bude i v tomto herním režimu ERA mnohem efektivnější než dosud.

Již před časem bylo v režimu PvE zavedeno několik změn zaměřovacího systému umělé inteligence a další kroky ke zlepšení chování AI jsou v plánu. Vozidla umělé inteligence by se tak v budoucnu již neměla automaticky zaměřovat na slabá místa vašeho tanku, což znamená, že pancíř i další prvky ochrany by měly odolat více zásahům, zejména pak zásahům střel typu HEAT a ATGM. Současně by do databáze AI protivníků měla zavítat další sada nových vozidel. PvE režim by se tak měl stát více zábavnější, pestřejší a méně toxický.

V tomto směru já osobně považuji jakékoliv další zjednodušování už tak nudného PvE za krok vzad. Pravdou sice je, že některé Speciální operace dokáží být pěkně frustrující. Ale tam problém vzniká úplně z jiného důvodu, a to zejména z nekonečných vln nepřátel, kterých už je prostě tolik, že to začíná být silně nezábavné. Víc než tankovou hru to pak začíná připomínat spíše střílečku typu Serios Sam, což je taky jeden z důvodů, proč už tuhle část hry zcela ignoruji. Zajímavější by pro mě byly operace, kde je kladen důraz na realističtější boje s menším počtem nepřátel, ale to je jen takové moje zbožné přání. Věřím, že o chystaných zeměnách v PvE si ještě počteme v samostatném článku.

Co si o všech těchto zásadních změnách zatím myslíte? Pomůže to hře, nebo je to další pomyslný hřebíček do rakve? Určitě se s námi ostatními o svůj názor podělte zde v komentářích.

Zdroj: https://aw.my.games/en/news/general/tier-7-10-rebalance-part-3-era

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.